Ma már olvashatunk a , konstruktivista" mentorok jellemzőiról is?" a számukra
ajánlott stratégiákkal együtt, amelyek között az osztálytermi megfigyelés mellett a
szakmai tanulási közösségek működtetése és a tanárjelölt ebbe való bevonása ép¬
pen úgy szerepel, mint a technológiai integráció vagy maga a reflexió is. Közben
hangsúlyozva, hogy a mentorált korábbi tudására építve segítsék a tanításhoz szük¬
séges készségek elsajátítását, a tudás épülését a Hudson-féle öttényezős modellel, a
tényezők között például a rendszerkövetelményekkel, a modellezéssel vagy éppen a
visszacsatolással. Érdemes észrevenni, hogy a konstruktív mentor feladatai között a
reflexió éppen a korszerű tanulásfelfogás miatt (is) lényeges, amellett, hogy ennek
mintáját adja, közvetíti a tanárjelölt felé is.
A reflexiók a mentor és a mentorált kapcsolatának építése mellett természetesen
,Szigorúbban véve" szakmai szempontokból is rendkívül fontosak. A szakmai ok¬
tatási környezet is egyre összetettebb, amire olyan új mentorálási modellek reagál¬
nak, mint például a jövőfókuszú mentorálási modell, amelynek középpontjában
egyrészt a kapacitások, erőforrások építése áll (ami egyúttal hangsúlyosan egyfajta
gondolkodásmódot is jelent?), másrészt a folyamatosan változó oktatási térre való
hatékony reagálás az innovatív, progresszív attitűúdök megerősítése mellett (amely¬
ben a potenciálok, a partnerség és a lehetőségek hangsúlyozódnak)."?"
Reflektív technikák a mentorálási folyamatban
Az általános célokon túl a mentorálási folyamatban a mentor és a mentorált közötti
kapcsolat épüléséhez is hozzájárulnak a reflektív technikák.
A fogalmi térkép a reflektálóban mobilizálódó fogalmakat és e fogalmak közötti
kapcsolatokat ábrázolja, s megvalósítható mindez a mentor és a mentorált fogalmi
hálóinak egymás felé való feltárásával vagy akár közös fogalmi háló készítésével is.
Hasonló módon működik például a fal technikája, amelyben az egy-egy fogalomhoz
kapcsolódó fogalmak feltárása történik úgy, hogy néhány ezek közül (mint tégla)
már a falban feltüntetésre kerül, a többit pedig maguknak kell , hozzáépíteniük?
A téglák helye szabadon változtatható, de a fogalmak elhelyezésének struktúrája a
fogalom belső építkezésének struktúráját is tükrözi. Az oszlopok technikájával mind
a mentor, mind a mentorált kifejezheti, hogy milyen célokat tud megfogalmazni
egy pedagógiai (rész)folyamat kapcsán, egyre fókuszáltabb, szűkebb megfogalma¬
zásokkal, majd az óra utáni reflexióban áttekinthetik, hogy mi valósult meg ezek¬
27 DAMOAH—KKALO 2024.
28 CARVER-THOMAS — DARLING-HAMMOND 2017; SIMS-JERRIM 2020.
2 BIESTA 2019.
30 LARSEN et al. 2023.