a reflexió értékek melletti elköteleződéssel is jár, a tevékenységek kritikus szemlé¬
letével, újraértelmezésével, felülvizsgálatával, a tanítási célok és értékek elemzésé¬
vel," valamint fontos kitétele az adaptív szemlélet, a különböző dilemmákkal való
,együtt lélegzés"
A reflexió irányulhat kompetenciákra, szólhat nézetekről, hozzájárulhat a szak¬
mai identitás, szerepértelmezés kérdéseihez vagy akár a szakmai ars poetica (ha úgy
tetszik: küldetés) megfogalmazásához. Lehet , felszínibb; gyors reflexió (azonnali
és automatikus reflexió a cselekvés során); de lehet javító, korrekciós szándékú is.
Sőt ugyanúgy reflexiónak minősülhet egy kötetlen áttekintés az adott tevékenység¬
ről, mint egy jóval szisztematikusabban elemző, kutatási minőségű végiggondolás
vagy akár tudományos elméletekhez történő kapcsolódás is. Így a reflexió lehet
beszámoló arról, hogy milyen kulcsesemények történtek, vagy milyen kapcsolódás
van a korábbi szakmai tapasztalatok és a tudás között; és mélyíthető különböző
magyarázatok, általánosítás lehetősége felé, valamint akár a rekonstruálás, újra¬
értelmezés irányába is.
A reflexió lehetőség a fejlődésre, hiszen újszempontok kerülhetnek elő, s közben
lehetőség arra is, hogy megmutassuk: az éppen aktuális helyzetet nem berögzült
állomásnak, anyagainkat pedig nem kész, változtathatatlan produktumoknak tekint¬
jük, hanem mindent rugalmasan alakíthatónak gondolunk. Közben pedig folyama¬
tosan üzenetet hordoz, kommunikál is rólunk másoknak, hiszen önreflexióinkkal
megmutatjuk, hogy mi az, ami számunkra hangsúlyos, fontos, kiemelendő; vagy
éppen ellenkezőleg: mi az, amire , nincs vagy kevésbé van szemünk" A tapasztala¬
tok megfogalmazása könnyebbé teszi azok kezelését, változtatását is, és így új utak
keresését indíthatja meg.
A mentortanárok számára kihívás egyszerre jól kiegészíteni gyakorlati tapasztala¬
taikkal a tanárjelöltek elméleti ismereteit, s közben folyamatosan figyelni a mentor
és a mentorált közötti kapcsolat alakulásának finom rezdüléseit is. Jó esetben a ket¬
tő összekapcsolható, s miközben a szakmai kérdésekre válaszokat keresnek (vagy
újabb kérdéseket fogalmaznak meg közösen), közben kölcsönösen meg is ismerik
egymást, s a korábban felvázolt s oly nehezen megfogalmazható bizalmi légkör is
épül, és , könnyűvé; átláthatóbbá, biztonságosabb térré alakul a mentorált számára is.