Iskolai hittanórai és gyülekezetpedagógiai kontextusban is észrevehetjük a fiata¬
lokon, hogy megszólalásaikban egyre szekulárisabbak, távolodnak az egyházi és
vallásos megfogalmazásoktól, még akkor is, ha vallásos neveltetésben részesültek.
Istent egyre kevésbé vonják be világmagyarázataikba. Az iskolai hittanórákon egyre
kevesebb gyermek van, aki otthonosan mozog az egyházi nyelvezetben, és egyre
több, akiknek már a kulturális kereszténység sem része az életének.
Ez a tradíciótörés azonban nem jelenti azt, hogy a fiatalok teljesen elvesztették
volna érdeklődésüket a spiritualitás vagy a teológiai kérdések iránt. Azt viszont
mindenképpen jelenti, hogy a nyelvi szakadékkal számolnunk kell. Kézenfekvőnek
tűnhet a megoldás, hogy akkor hanyagoljuk a bibliai és teológiai fogalmak hasz¬
nálatát, hiszen úgysem jut el a kamaszokhoz. Ezzel azonban az egyház legnagyobb
erőforrásáról, az evangéliumról kellene, hogy lemondjon. Éppen az az egyházi
ifjúsági munka legfőbb erőssége, hogy a bibliai és egyháztörténeti tradíció széles
tárházából tud meríteni, a Szentírás a történetek identitásformáló erejével képes
hatni a csoportokra."
Mi a kérdés szerepe a hittanórán vagy más egyházi csoportfoglalkozáson? Csak a
vezető (felnőtt) kérdezhet? A kérdésekre csak egy helyes válasz lehetséges? Kérdez¬
hetnek a fiatalok is? Bármilyen kérdést fel lehet tenni? Tabutémákat is lehet érin¬
teni? Szabad a , szakértőnek" azt válaszolnia valamire, hogy ,nem tudom"? Lehet
a fiataloknak is saját releváns válasza? Az is elképzelhető, hogy a fiatal valamiben
szakértő legyen? Kodácsy-Simon Eszter a hittanórán előkerülő etikai témák kapcsán
elemzi a kérdések szerepét, kiemelve, hogy Jézus tanításának kulcseleme a kérdezés,
amely sohasem didaktikus, előre elvárt válaszokat implikáló álkérdés, hanem való¬
di döntésre hívó szituáció. Az erkölcsi kérdések többsége nem is tesz lehetővé egy
mindenkire általánosan érvényes választ, hanem a tanulóknak a tanár segítségével
maguknak kell rátalálniuk a számukra érvényes válaszokra."
A német vallásoktatásban már több mint egy évtizede nagy szerepe van az úgy¬
5 Andrew Root amerikai gyakorlati teológus amellett érvel, hogy a fiatalok identitáskeresésének nél¬
külözhetetlen kerete a bibliai narrativa. Yale Youth Ministry Institute: Andy Root on Youth Ministry in
an Era of Over-Parenting, https://youtu.be/pS2LwGgoKeE.
20 KODACSY-SIMON 2016, 500-505. Oo.