A mai tizenéves és fiatal felnőtt korosztálynak olyan kihíváscsomaggal kell meg¬
küzdenie, amilyenre még nem volt példa a történelem folyamán. Nagyon könnyű
engedni annak a kísértésnek, amely a korábban élt generációk nehézségeit fel¬
nagyítja, abszolutizálja, és a negatív jogosultságok mentén relativizálja a fiatalok
problémáit. A Z és alfa generációk az ún. digitális bennszülöttek közé tartoznak,
ami azt jelenti, hogy a digitális technológiák és az internet 2010-es évek környékén
történt ugrásszerű fejlődésének hatásai alól ez a két korosztály már nem tudja ki¬
vonni magát. Természetesen a digitális forradalomnak vannak pozitív hozadékai
is, azonban nem feledkezhetünk meg a veszélyekről sem, és arról a furcsa helyzet¬
ről, hogy a szülőknek és nagyszülőknek kell segíteniük a technológiai eszközökkel
kapcsolatos egészséges viszony, megfelelő határok kialakításában, azonban ők ma¬
guk sokszor kevésbé kompetensek ebben a világban a fiataloknál. Valóban olyan
a helyzet, mint a bevándorló családok esetében: az idősebbek sosem fogják olyan
mértékben megismerni a nyelvet és a kultúrát az , új világban; mint azok, akik már
beleszülettek. A mai fiatal alapvető élménye a túlterheltség, de ez nem csupán az
iskolai terheknek köszönhető, hanem a digitális jelenlét túlstimuláló hatásainak is."
Míg száz évvel ezelőtt a fiatal saját egzisztenciájával kapcsolatban alig néhány dön¬
tést hozhatott meg, a mai kontextusban számos választásban magára van hagyva,
saját preferenciákat, véleményeket és attitűdöket kell kialakítania, miközben nagyon
kevés vagy szűrés nélküli információ alapján kell ítélnie. A túl sok lehetőséggel kap¬
csolatos bizonytalanságnak több arca is van, ide tartoznak az olyan jelenségek, mint
a FOMO)," a kapunyitási pánik, a , mamahotel" A fiatalokról egyszerre lehet az a
benyomásunk, hogy kikérik maguknak a felnőttek tanácsait, másrészt szomjaznak
a hiteles, önazonos hitvallásra és útmutatásra. A fiataltól a posztmodern társada¬
lom azt is kívánja, hogy alkossa meg saját identitását, azonban ez a folyamat nem
pusztán egyéni munka, hanem feltételezi a társas kontextust, sőt a történetiséget
is (családtörténeti, nemzettörténeti, narratív identitás).
V A digitális korszakkal kapcsolatos pszichés kihívásokról magyarul is olvashatunk, pl. AIKEN 2020,
106-230. 0.
8 Az angol fear of missing out kifejezés rövidítése, amelyet hiänyerzetnek, illetve a kimaradästöl valö
félelemnek fordíthatnánk. A közösségi média térhódítása felerősítette azt a tendenciát, amelynek során
mások vélt vagy valós élményeivel szembesülve nő bennünk a szorongás attól, hogy valami fontos vagy
érdekes dolog nélkülünk zajlik.