OCR
aránya nő, a , nem vallásosaké" pedig mintha csökkenne." A fiatalok spiritualitásának , elvallástalanodása" vagy ,egyháztalanodása" az akadémiai teológiai képzés bemenetére is hatással van, amint arra Pángyánszky Ágnes is utal." Az ifjúságteológia német nyelvterületen legalább háromféle megközelítést takarhat." Az első, a teológia a fiataloktól ( Iheologie von Jugendlichen) arra utal, hogy teret kell engednünk a hagyományos hitoktatásban a fiatalok saját témáinak, kérdésfeltevéseinek, véleményeinek Istennel kapcsolatban. Fontos, hogy szabadon kifejezhessék érzéseiket és gondolataikat Istenről, és a hitoktató elsődleges feladata, hogy ezt a folyamatot facilitálja, mederben tartsa. A második értelme ennek a kifejezésnek a teolögia a fiatalokert (Theologie für Jugendliche), amely inkäbb arra koncenträl, hogy a fiataloktól érkező impulzusok és a keresztyén teológiai hagyomány (a Szentírás magyarázata és a hitvallásosság) között párbeszédet kezdeményezzen, hidat képezzen, és a fiatalok kérdéseire a Biblia és az egyházi tradíció gazdag kincsestárában találjon válaszokat. A harmadik értelem a teológia a fiatalokkal (Theologie mit Jugendlichen), amely részben az előző két megközelítést kívánja ötvözni. Amikor fiatalokkal teologizálunk, partneri kommunikációra törekszünk, a beszélgetés során nem teszünk különbséget felnőtt és serdülő, teológiai szakértő és laikus között, mindenkinek a megnyilvánulása egyenlő értékű, nincs senkinél ott a , bölcsek köve" nincsenek végleges és megkérdőjelezhetetlen válaszok. Ezen a ponton érdemes elgondolkodnunk, hogy a fenti három megközelítés közül vajon melyik kelti a legnagyobb megütközést az olvasóban, illetve melyiket tartja leginkább elfogadhatónak, vagy melyikkel tud leginkább azonosulni. A következőkben olyan, az ifjúságteológia szempontjából átgondolandó tényezőkről szeretnék említést tenni, amelyekkel számolnunk kell a fenti három modell mindegyikének esetében. 4 SZALÓKI — KERPEL-FRONIUS 2020, 171. 0. A Magyar Ifjúságkutatásban a 15—29 éves korosztály szerepel. 15 PANGYÄNSZKY 2024, 42. 0. 16 SCHLAG és SCHWEITZER (2012) alapján foglalom össze a három irányvonalat az ifjúságteológián belül.