Egy igazságkereső fiatalember portréja
Jasper-Makay Emese Evangélikus Hittudományi Egyetem
doktorandusz
DOI: 10.56037/978-963-380-281-6.07 E-mail; emese.makay@lutheran.hu
Onézimoszról nagyon kevés történeti adatot őriz az egyházi hagyomány. Alakja
elsősorban Pál Filemonhoz írt levelének soraiból rajzolódik ki előttünk. Hangja
kétezer év távlatából egy elmenekült rabszolgáé, aki segítségért folyamodik az
apostolhoz, akinél új életre talál. A botlásáról, avagy a zord rabszolgasorsba zárt
érzékeny lélek sértett igazságérzetéről ma már csak találgathatunk. Portréjának
megrajzolása nem lehetséges anélkül, hogy ne vetnénk egy pillantást Filemon¬
ra is, vagy ne állítanánk őket egymás mellé, amint az apostol teszi. A szívhez
szóló levél bravúros retorikai építmény, amely minden - emberi, jogi, érzelmi,
hitbéli — eszközt bevet a cél, a megbékélés kieszközlése érdekében. Pál számára
az egyház, a gyülekezet, Krisztus testének egysége mindennél fontosabb volt.
Onézimosz és Filemon konfliktusa ezért nem magánügy. Az apostol felhasználja
az esetet gyülekezetpedagógiai célokra és etikai tanításra.
Kulcsszavak: Filemon / Onézimosz / fugitivus / erro / Talmud
Portrait of Onesimus, a Young Man in Search of Justice
The historical data about Onesimus is scarce, with only a few references in church
tradition. His figure can best be traced in Pauls letter to Philemon. His voice, two
thousand years later, is that of a runaway slave who turns to the apostle for help and
finds a new life. Today we can only speculate about his stumbling, or the wounded
sense of justice of a sensitive soul trapped in harsh slavery. It is not possible to paint
a complete portrait of Onesimus without a glimpse of Philemon, or without placing
them side by side, as the apostle does. This heartfelt letter is a brilliant rhetorical con¬