OCR Output

explicitebben az önigazolásra törekvő törvénytudó felé fogalmazódik meg: te hogyan
olvasod a törvényt? (Lk 10,26)

A Biblia elbeszéléseinek emberei a világról alkotott ismereteiket és nézeteiket ön¬
álló keresésük és próbálkozásuk által fedezik fel. Igaz ez az elbeszélésekben szereplő
gyerekekre éppúgy, mint a felnőttekre. Sőt rájuk talán még inkább, hiszen a gyerekek
és fiatalok — mint például az ifjú Sámuel és Dávid, a gyerekkirályok, az evangéliu¬
mi gyermekek vagy az apostolok környezetében élő fiatalok — éppen azért tudják
meglátni a lényeget, éppen azért szerepelnek sokszor példaként a felnőttek számá¬
ra, mert könnyebben megy nekik ez az önálló és tevékeny megismerési folyamat.?

A kereső ember — vagy a keresésre motivált ember — nem egy előre elkészített
válasz megtalálására vágyik. Épp ellenkezőleg. Jób könyve szemléletesen mutatja
meg, hogy az ilyen, másoktól készen kapott válaszok nem adják meg sem a megnyug¬
vást, sem a keresés tárgyát — így Jób példájának esetében a szenvedés magyarázatát.
Maga a keresés és kérdezés a legfontosabb része a tanulásnak, és aki kérdez, az már
jó úton jár afelé, hogy felfedezze a saját válaszát. De Jézus szavai szerint (Mt 7,7) is
csak az fedezheti fel a saját válaszát, aki keres és kér. A kérdések központi helyzete?
a Bibliában is a konstruktív tanulási formára utal.

Személyes válasz

Ki hogyan válaszolja meg a kérdést? Mit reagál, mit tesz, mit gondol például Jónás
a bokor kiszáradása után? Megváltozik-e az ő gondolkodása is? Képes-e hasonló
változásra, mint Ninive népe? Képes-e arra, hogy a valóságot interiorizálja? Képes-e
a legnagyobb tanulásra, vagyis a belső kognitív rendszerének akkomodációjára?
Vagy az újonnan szerzett tapasztalatok — egy pogány nép teljes megtérése és Isten
tervének megváltozása — a korábbi ismereteivel konfliktusba kerülve végül csak
elbújásra és megsértődésre késztetik őt? Nem tudjuk, hiszen Jónás könyve ebbe
már nem avat be minket. Viszont arra késztet, hogy saját magunk gondoljuk to¬
vább a történetet a szöveg és a saját kérdéseink alapján. Amint Jónásnak be kellett
vonódnia a történetbe, s amint Jónás nem menekülhetett el az ellenkező irányba,
úgy kell az olvasónak is személyesen bevonódnia a tanulásba, lehorgonyoznia a
saját kérdésein keresztül. Úgy kell a saját maga által korábban már megkonstruált
ismereteit előhívnia, azokon változtatnia s azokat tovább formálnia. Egyedül Jónás
dolga az, hogy Jónás milyen választ ad — és ez minden egyes olvasóra nézve is igaz.
Amint a kérdéseink is mindig személyesek, úgy a válaszaink is mindig hordozni

22 Lásd KODÁCSY-SIMON 2020.
23 Részletesebben lásd KODÁCSY-SIMON 2023.