OCR Output

egész emberének növekedésére és felkészítésére irányuljanak. Ez először is azt jelenti,
hogy oktatási programjainknak tudatosan elő kell segíteniük a hallgató lelki formáló¬
dását. Olyan lelki fejlődésre kell törekednünk, amelynek középpontjában a Krisztus
iránti teljes elkötelezettség áll, és amelyet a Lélek ereje fokozatosan az élet minden te¬
rületére kiterjeszt. Ugyanannyi időt, gondosságot és szerkezeti kialakítást kell szentel¬
nünk az ilyen típusú növekedés elősegítésére, mint amennyit készséggel és indokoltan
biztosítunk a kognitív fejlődésre. Ez másodsorban azt is jelenti, hogy programjainknak
elő kell segíteniük a keresztény vezetés gyakorlati készségeinek elsajátítását. Többé
nem szabad ezeket a készségeket csak tantermi keretek között tanítanunk. Be kell épí¬
tenünk oktatási intézkedéseinkbe és követelményeinkbe egy irányított gyakorlati te¬
repgyakorlatot, amely pontosan azokat a készségeket oktatja, amelyeket a hallgatónak
a program befejezése után a szolgálatban kell majd alkalmaznia. Megfelelően felügyelt
és ellenőrzött lehetőségeket kell biztosítanunk a gyakorlati szakmai tereptapasztalat
megszerzésére. Oktatási programjainkban a gyakorlati és a lelki dolgokat össze kell
vegyítenünk a tudományosakkal, és így Isten egész emberét fel kell készítenünk a szol¬
gálatra. Ezt Isten kegyelmével kell elérnünk"?

Az elmúlt évtizedekben a gyakorlati teológia mint tudományág identitás- és út¬
keresésében egyre nagyobb figyelemmel fordult a hit megvalósulásának kérdése,
azaz a ,megtestesült" keresztény hit felé. A gyakorlati teológia fogalma" kibővült, és
túlmutat a lelkészképzésben tanított gyakorlati teológiai stúdiumokon, jóval tágabb
öleléssel tekint a hitnek az egyéni életében és a közösségi térben történő megvalósu¬
lására." A gyakorlati teológia így egyszerre normatív és eszkatológiai fókuszú: nem
csupán rögzíti, hogyan történik a hit megélése és gyakorlata, hanem segíti is ezt a
gyakorlatot Isten országának megvalósulása felé." Ez a ,hídszerep" is szükségessé
teszi, hogy a teológiai képzés és az egyházi szolgálat egymással összefüggő egységet
alkossanak, és erőteljesebb kölcsönhatással legyenek egymásra.

2 OTT 2013, 24. 0.

B Miller-McLemore a gyakorlati teológiához a következő négy jelentéstartalmat rendeli: 1. A hívők
tevékenysége, akik a mindennapok során igyekeznek reflektív hitéletet folytatni. 2. A teológiai képzésben
a lelkészi gyakorlatra összpontosító képzési terület. 3. A teológia és a hitmegélés megközelítési módja.
4.. Tudományos diszciplína, amelyet a tudományos kutatók folytatnak e három célkitűzés megvalósítása
érdekében. MILLER- MCLEMORE 2012, 106. 0.

4 Uo. 101-103. 0.

15 Uo. 103. 0.