szükséges, hogy nyitottá váljanak minden érdeklődő számára. A lelkészi szolgálatban
pedig fontos, hogy a gyakorlatot élethosszig kísérje a teológiai ismeretek frissítése.
6. A teológiai tanulás folyamatában egymás mentoraivá is válunk, függetlenül
attól, ki milyen tanító vagy tanulási pozíciót tölt be intézményen, egyházon belül.
Egymás kísérése és mentorálása? a teológiai reflexió elsajátításában és dialógusában
segíti és erősíti a hitmegélést és a hitgyakorlatot.
7. A teológiai képzés tananyagát a relevanciának és a használhatóságnak kell
meghatároznia. A tanuláshoz és a reflexióhoz olyan tananyagoknak kell rendel¬
kezésre állniuk, amelyek segítik egy adott kontextus kihívásaira adott válaszokat,
és a bár bőséges, de nagymértékben mégis használhatatlan anyagok között valódi
értéket képviselnek."
Gonzalez 2015-ben megfogalmazott irányelvei előfutárának is tekinthető az az
1980-as években született felhívás, amelyet az Evangéliumi Teológiai Oktatás Nem¬
zetközi Tanácsa (Ihe International Council for Evangelical Iheological Education
— ICETE") a teológiai képzés megújítása érdekében intézett a teológiai oktatásért
felelős intézményekhez. A felhívás megfogalmazásában részt vettek és az azóta is
folyó intenzív munkában jelen vannak az Egyházak Világtanácsa és a Lutheránus
Világszövetség egyházai részéről is teológiai oktatásért felelős egyházvezetők és
teológiai tanárok.
Az 1983-ban kiadott dokumentum ma sem veszített aktualitásából." Hang¬
súlyozza a spirituális, a gyakorlati és a tudományos célok megvalósítását egy in¬
tegrált képzési megközelítésben, és ötvöződik benne az európai és észak-amerikai
egyházak küzdelme a csökkenő egyháztagság dilemmájával, valamint az afrikai,
ázsiai és dél-amerikai egyházak útkeresésének kérdései a misszió és a szükséges
gyakorlatorientáltság területein.
s Teológiai oktatási programjainknak a spirituális és gyakorlati, valamint a tudományos
célokat holisztikus, integrált oktatási megközelítésben kell ötvözniük. Hiba, hogy az
oktatási követelményeket oly gyakran szűken a kognitív eredményekre összpontosít¬
juk, miközben a hallgatók növekedését más dimenziókban reméljük, de ezt nagyrészt
a véletlenre bízzuk. Úgy kell kialakítani a képzési programjainkat, hogy azok az Isten
§ A mentorálás szakmai fejlesztésének kérdése az evangélikus lelkészképzés egyik aktuális és kiemelt
feladata. A mentorképzés általános és pedagógiai elemzését végzi el NAGY Krisztina tanulmánya (2024).
? GONZALEZ 2015, 127-129. O.
10 Az ICETE honlapja: https://icete.info/.
" 1983 ota egy újabb felhívás, illetve dokumentum is született, amely részletes ajánlásokat dolgoz ki
a megújult kontextusra és kihívásokra való tekintettel. A dokumentum ezen a linken érhető el, illetve
innen tölthető le: https://icete.info/resources/the-icete-manifesto/ és https://icete.info/resources/
education-resources/icete-manifesto-ii-translatable-version/. (Megtekintés: 2024. április 1.)