OCR Output

A teológiai képzés területén a keresztény egyházak számos kihívással szembesülnek.
A vallás jelenkori változásai és funkciójának átalakulása," valamint a lelkészképzés¬
re jelentkezők számának csökkenése; illetve az egyházi szocializáció gyengülése?
mind olyan érzékelhető dilemmák, amelyek érzékenyen érintik a teológiai képzést,
különösen a lelkészképzést. Az említett folyamatok nyomon követése és a teológiai
képzés új irányváltása számos interdiszciplináris megközelítés és pedagógiai mód¬
szertani lehetőség alkalmazásával segíthető elő, amelyek új impulzusokat adhatnak
a teológiai, különösen a lelkészképzés fejlődéséhez és hatékonyságának növeléséhez.

A tanulmány bemutatja az Evangélikus Hittudományi Egyetem új gyakorlati port¬
fóliójának kezdeményezésén keresztül azokat a gyakorlati teológiai kérdésköröket,
amelyek előmozdíthatják és segíteni tudják a teológiai képzés megújulását. A gya¬
korlatelmélet, a kontextusvizsgálat és a teológiai reflektivitás gyakorlati teológiai
témakörei egy holisztikusan megvalósuló, új integrált képzési forma felé mutatnak,
amelyet nemzetközi, az egyházi teológiai oktatásról szóló jövőképek is rögzítenek.

Az Evangélikus Hittudományi Egyetemen 2024 őszétől bevezetésre kerül az úgy¬
nevezett gyakorlati portfólió, amely a lelkészképzés jelenkori kihívásaira válaszul
segíti a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítését hivatásuk gyakorlására. A nap¬
pali tagozatos teológus-lelkész szakos hallgatók számára a gyakorlati portfólió lehe¬
tőséget nyújt már az elméleti képzés idején az egyházi és gyülekezeti élet reflektív
és dialógusalapú megfigyelésére, a gyakorlati kompetenciák hatékonyságának fej¬
lesztésére, a személyes és szakmai fejlődés támogatására, a hivatással kapcsolatos
kérdések és dilemmák tisztázására, közösségi élmények kreatív megteremtésére és
reflexiójára, valamint a hivatás szempontjából , stakeholder-helyzetben" lévő felek
(egyetem, egyház és gyülekezetek) egymás iránti relevanciájának fejlesztésére.

A gyakorlati portfólió , feladatsorának"" előkészítését három gyakorlati teológiai

! DAVIE és LEUSTEAN (2019) az európai egyházak 21. századi helyzetében a következő témákat nevezik
meg fennálló problémaként, illetve dilemmaként: szekularizáció, a vallás mint politikai erő megjele¬
nése, vallási sokféleség, a vallás mint választási lehetőség, a vallási ismeretek szintjének csökkenése,
klímaváltozás.

2 KORANYI—PANGYANSZKY 2021, 2. 0.

> DoMOKOs et al. 2021. A Magyar Fiatalok 2020 kutatás eredményei alátámasztják a fiatalok között
a gyengülő vallási szocializáció hipotézisét.

bibliaórai látogatások megbeszéléssel, hivatásgondozó programokon való részvétel, saját élményű