különösen a szexuáletikában zajló viták és nehezen megfogalmazott új válaszok
lehetnek ennek példái.
Végül megkísérelhetjük a sajátos belső teológiai innováció ismérveit megraj¬
zolni. Ennek első eleme az, hogy a jövő határozza meg. A második az új és a régi
sajátos viszonya a jelenben. Egyrészt az új megkülönböztethető a korábbitól,
és nem egyszerű meghosszabbítása az eddigieknek. Ennyiben mindenképpen
szakítást jelent az új. Viszont az eddigi lényegi teológiai kijelentéseket újdonsá¬
gával is megerősíti. Az elővételezett jövő teljességéből hitelesíti a már eddig is
megtapasztalt alapvetőbb hitigazságot. Amit megerősít, fontosabb és alapvetőbb
teológiai tartalom ahhoz képest, mint amivel szakít. Így történhet meg, hogy az
idő múlása nem távolít el, hanem tartalimag közelebb vihet a korábbi teológiai
felismerés eredeti tartalmához. Luther egy asztali beszélgetésében, amelyet Net¬
höfel az innovációról szóló kétkötetes műve mottójául választott, tökéletesen
megfogalmazza ezt az állapotot:
»Mi most az eljövendő élet hajnalpírjában élünk, mert lassacskán visszanyerjük a te¬
remtmények igaz ismeretét, melyet elvesztettünk Ádám bűnbeesése miatt. Teremt¬
ményeiben felismerjük szavának hatalmát [...]. Megvan az még a őszibarack magjában
is, melynek csonthéja igen kemény, mégis kellő időben szét kell nyílnia attól az igen
lágy magtól, mely benne van"?
A teológia alapvető eszközei a metaforák. A keresztény tanítás nyelvét alapvetően
metaforák alkotják, és a vallásos beszéd metaforikus.? Olyan, a történeti tapasztalat¬
ból, régi metaforák erejéből táplálkozó bizalomnak kell megjelennie a kereszténység
nyelvében, amely a félelem bénító hatásától megszabadít. Ha valaki igazán fél, nem
tud előre gondolkodni, mert az agy a kreatív megoldási utakat lezárja. A jövő pozitív
felvázolására van szükség." A keresztény teológiában a legfontosabb fordulat, hogy
az aranykor elvesztése feletti panasz és a jövőtől való félelem hirdetésének helyére
a jövő pozitív képe kerüljön. Az a feladata, hogy teológiailag megalapozott (és csak
teológiailag megalapozható) pozitív jövőképét jól sikerült metaforákkal fogalmazza
meg, és ezt kommunikálva építsen bizalmat Isten és az embertárs felé.
2 LVM 8: 191. o.
23 BUNTEUSS 1997, 155. O.
24 HEUSER 2024, 27. 0.