munikációs akadályok leküzdésének közös hangsúlya jelenik meg, és a közösségi
kontextus kerül előtérbe.
Markáns példáját hozza az akadálymentesítés tanulási folyamatának Bácskai Ká¬
roly , Semmit nem értek olvasásból" — Az Újszövetség jelnyelvi fordításának igényét
meghatározó megfontolások című tanulmánya, amelyben a szerző az egyik legfonto¬
sabb kihívásként a teológiai tartalom pontos, információvesztés nélküli visszaadását
jelöli meg. Hafenscher Károly a keleti liturgia ősi elemét, a hittanulók távozására
való felszólítást emeli tanulmánya címébe (Katekumének, távozzatok!? — Tanulók
és tanítványok az istentiszteleten), így biztatva az olvasókat az istentisztelet tanító
jellegéről és céljáról való gondolkodásra is. Egy világszervezet tanulási folyamata
kapcsán Papp Kinga Marjatta azt elemzi, hogy mi mindent el tud árulni magáról
egy szervezet akár az énekgyűjteményén keresztül. A közösségek fennmaradásának,
megmaradásának, fejlődésének számos szervezeti alappillére van. Vallási kultúra¬
váltás mint szervezeti tanulás című munkájában Ősz-Farkas Ernő ezeket részletezi,
különös tekintettel a vallási közösségek tanulási folyamataira és a szervezeti kultúra
kérdéseire. Napjainkban gyakran kerül középpontba a szervezeti kérdések között a
tanulóközösségek kooperatív kultúrája, de talán nem mindig tudunk jól megküzdeni
ezzel a kihívással. Tanulóközösségek a gyülekezetben — A tanítványi kiscsoportok és a
tanítványság gyakorlati koncepciójának kérdései című tanulmányban Gyurkó Donát
a közösségi fejlődés és az egészségesebb közösségi kultúra alapjaiként beszél erről.
A tanulmányokat ebben a blokkban az a közös cél köti össze, hogy ráirányítsák a
figyelmet a különböző művészeti és kulturális források vallási élményt gazdagító,
mélyítő szerepére. A különböző művészeti ágak és az interdiszciplináris megközelítés
hitbeli elköteleződést segítő szerepe a hitoktatásban is fokozó erejű lehet.
Kerepeszki Anikó Szépirodalom a hitoktatásban című tanulmánya a bibliarecep¬
ció főbb típusait vizsgálja abból a szemszögből, hogy milyen módon lehet holiszti¬
kus szemléletmódot kialakítani a fiatalokban az irodalom segítségével, különösen
Babits Mihály Jónás könyve segítségével. Finta Gergely A Jordán és más üdvösséges
víz — Luther és Bach tanítása a keresztségről című írásában Luther kereszteléshez
kapcsolódó énekével kapcsolatban mutatja be a dallami és szövegi forrásokat, va¬
lamint rámutat azokra a párhuzamokra, amelyek Luther keresztelési prédikációival
kapcsolatban megmutatkoznak és Luther gondolatait tükrözik Bach korálelőjáté¬
kaiban. A Hittanórák tananyagához kapcsolódó zenei illusztrációk című írásában
Pintérné Váray Rita azt vizsgálja, hogyan nyújthat támaszt, erősítheti meg hitünket,