majd nyílt támogatásért cserébe a kínai kommunista vezetésnél is elérték, hogy
elfogadják a szovjet érdekszférát. Így a Kuomintang későbbi veresége sem írta felül
a kialakult helyzetet. A szovjetek 1947-ben hozzájárultak a kínai Belső-Mongol
Autonóm Tartomány létrehozásához, ami garantálta, hogy a Góbitól délre eső,
mongolok lakta területek Kína fennhatósága alatt maradjanak, így a határ menti
vitás kérdéseket is tisztázták. Ennek köszönhetően Mao és a kommunista kínai
kormányzat is hivatalosan elismerte a független mongol államot, """ és 1949-ben
a diplomáciai kapcsolatfelvétel is megtörtént a két ország között."
Ahogyan fentebb már utaltunk rá, a negyvenes évek közepére egyértelműen
Choibalsan lett a szocialista mongol állam vezetője. A sztálini típusú vezérkultusz,
mely személye körül még életében kialakult, nem nélkülözte azokat a példákat,
melyeket egyértelműen átvettek a mintaadó országból. 1941-ben szülőföldjét,
Mongólia legkeletibb megyéjét, ahol legnagyobb győzelmét aratta a Khalkhin
Gol-i ütközetben, Choibalsanról nevezték el. Az aimag (megye) központja szin¬
tén felvette a diktátor nevét, melyet a város máig őriz. Miközben ilyen látványos
bizonyítékai voltak a személye iránt megnyilvánuló vezérkultusznak, azt sem
lehet egyértelműen állítani, hogy Choibalsan minden tekintetben a sztálini minta
követője, a szovjet diktátor árnyéka lett volna. Kétségtelen, hogy a pártpolitikai
harcok során egyértelműen a szovjet vezetés mellé állt — részben ennek is köszön¬
heti felemelkedését —, ugyanakkor azis érzékelhető, hogy ezt meggyőződésből, és
nem egyszerű hatalmi érdekből tette.
Miközben legfőbb kritikusai általában a szovjetek elvtelen kiszolgálóját látták
benne, támogatói elsősorban nacionalizmusát hozzák fel , mentségére". Ahogyan
Owen Lattimore írja, személyisége jelentősen eltért Sztálinétól. Miközben egyikük
egy hatalmas, többnemzetiségű birodalom egyik kisebbségéből származott, és
ennek összes frusztrációját magában hordozta, addig a másik egy etnikailag gya¬
korlatilag homogén állam vezetője volt."" Ennek némileg ellentmond félig dahur
származása, amire korábban utaltunk, de nem tudhatjuk, hogy 50 évvel ezelőtt
ez az információ elérhető volt-e egy külföldi kutató számára.
Choibalsan volt alegmongolabb mongol, ennek minden előnyével és hátrányá¬
val együtt. Megmaradt a mongol hagyományok igazi tisztelőjének, személyében,
megnyilvánulásaiban egy , átlagos", nomád gyökerekkel rendelkező mongol férfi
gesztusai köszöntek vissza. Külföldi tanulmányai során és később sem hatott rá
érdemben a határon túli -— nem mongol - kultúra. Az sem volt érzékelhető, hogy
tudatosan követte volna a legfőbb szövetségese körül a Szovjetunióban kiépülő
kultusz minden kliséjét. Imádott lovagolni, jól forgatta a mongol íjat, nagy kedvvel
vetette bele magát ahagyományos ünnepekbe. A politikán kívüli életét nézve egy
klasszikus mongol férfi idealizált képe jelenik meg előttünk, amire korai életrajzírói
szívesen rá is erősíthettek.