OCR Output

V. KONKLÚZIÓ

nyugati média nyomán olyan jellegű indiai tartalommal megtölteni, ami vonzó
lehet az indiai közönség számára.

FÉRFI ÉS NŐI SZEREPEK

Az indiai társadalom nagy részét kitevő hindu közösség között a hindu mitológia
meghatározó alakjai továbbra is fontos példaképként élnek a nemi szerepekkel
kapcsolatban is, amelyre a média is ráerősít. Az ideális férfi alakját továbbra is az
igazságos Ráma herceg jelöli ki, aki tökéletes uralkodó és beteljesíti a dnarmát. Ez
az aspektusa a politikai kommunikáció terén is megjelenik. A magánélet Ráma
hercege sokkal komplexebb és problémásabb figura, így a szerelem terén általában
Visnu másik megtestesülési formája, Krisna szokott modern médiaábrázolásban
megjelenni. Krisna amellett, hogy bölcs tanácsadóként és igazságos királyként
szerepel az indiai mitológiában, az egyik leghírhedtebb csábító is, akinek a neve
összefonódott szeretőjével, Rádhával. Ennek a mitológiai történetnek az erotikus
áthallásai ritka lehetőséget biztosítanak az érzékiség kifejezésére az egyébként
kifejezetten prűd indiai társadalomban. A nemek szegregációját a végsőkig kétség¬
beesetten fenntartani kívánó indiai társadalomban a szabad szerelem ábrázolása
a populáris kultúrában is nehézkes, de a vallásos köntösbe bújtatott érzékiség
egyfajta kibúvót jelenthet az erkölcsi korlátok alól.

A nők helyzete sokkal komplikáltabb ebben a koordinátarendszerben. A nő mint
a társadalmi rend fenntartó pillére koncepció több elemből táplálkozik, amelyek
gyakran a hindu mitológiához kapcsolhatók. Az önfeláldozó Szítá és India Anya
továbbra is társadalmi etalonnak számítanak, akárcsak a történelmi alakok, akik
a filmben gyakran a nemzet becsületének szimbólumaként jelennek meg. A női
szerepekkel és a nők társadalmi helyzetével és a nők elleni erőszakkal kapcsolatos
mondanivalót is gyakran a mitológiai elemek szállítják. Az indiai társadalomban a
nemek közötti szakadék még mindig hatalmas, és a nők sokkal gyakrabban válnak
erőszakos cselekmények áldozatává a való életben és a filmvásznon is. A filmekben
a női szerepek gyakran eltörpülnek a férfi szerepek mellett, az ideális nő alakját
még mindig az önfeláldozó, igazságtalan sorsát is hűséggel viselő Szítáról min¬
tázzák. Akárcsak az ideális nő, a transzgresszív nő is gyakran mitológiai háttérrel
rendelkezik, és az Istennő valamely haragvó megtestesülését, Durgát vagy Kálít
idézi. Az Istennőt megtestesítő női alakok és szimbólumok gyakran olyan karakte¬
ríveket és megoldásokat tesznek lehetővé. Az Istennő megtestesüléseként azonban
a filmek női szereplői ki tudnak törni azokból a társadalmi keretekből, amelyek
egyébként fogva tartják őket. Hasonlóképp, az egyéb mitológiai alakok, úgymint
a csurail vagy nágin is egy hétköznapitól eltérő nőiséget tesznek megjeleníthetővé,
illetve a nők társadalmi szerepével kapcsolatos állásfoglalást is tesznek. A csurail és
kísértethistóriák gyakran komoly társadalmi mondanivalóval rendelkeznek, és igye¬
keznek érzékenyíteni a közönséget a nőkkel kapcsolatos társadalmi problémákra.

117