OCR Output

IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD

A dalszöveg arról számol be, hogy India egyfajta alvó oroszlán, amelyet ellenségei
ugyan tarthatnak gyengének, de tévednek, hisz amennyiben Modi parancsot ad,
lerohanják Pakisztánt. Szó esik még az India anya teje által táplált hősökről és arról,
hogy eleget folyt már az indiaiak vére, ezért eljött a bosszú ideje. Különösen érdekes
mindezt a militáns tartalmat és megjelenést összevetni a dallamvilágot biztosító
„Lollypop lagelu” verziöval. Mig a bollywoodi vagy bhödzspuri dalok gyakran
erotikus témákat dolgoznak fel szuggesztív módon, addig a hindutva pop kizárólag
vallásos, spirituális vagy hazafias témákat tárgyal. Ebben az esetben a nyalókához
hasonlított nő helyét a tiszteletre méltó és erkölcsileg megkérdőjelezhetetlen India
anya veszi át a dalszövegben. A dal zenei értéke azonban megmarad azzal, hogy
hangzása továbbra is hasonlít a kipróbált és bevált slágerhez.

Ezenkívül érdemes figyelmet szánni a dal terjesztésének módjára is: megálla¬
pithatjuk, hogy a hindutva pop készítői egyértelműen az új médiának köszönhetik
a műfaj terjedését, ugyanis Instagramon, Facebookon, TikTokon és YouTube-on
szerzik a követőiket, és nem használják a zenekészítés és terjesztés hagyományos
infrastruktúráját. Ennek egyik oka, hogy a tartalomkészítők más közönséget cé¬
loznak meg, mint a nagyvárosokra fókuszáló hagyományos zeneipar. A videókli¬
pek arra utalnak, hogy elsősorban olyan közönségnek szánják őket, aki hindíül ír
és olvas, hiszen nemcsak a dalok címei, de metaadatai is leginkább a dévanágari
ábécével írt hindí nyelven jelennek meg, ellentétben az angolosan írt bollywoodi
dalcímekkel. A videók és a dalok esztétikai jellemzői alapján is feltételezhetjük,
hogy nem a nagyvárosi, felső középosztálybeli rétegeket kívánják megszólítani,
mint oly sok mai bollywoodi zenekészítő. Különösen a bhódzspúri zenéből me¬
rített inspirációból arra következtethetünk, hogy a célkeresztben elsősorban az
a réteg van, akik az úgynevezett hindi övben" élnek, és egyébként is a hindutva
támogatói közé tartoznak. Továbbá érdemes utalni a bhódzspuri zene és a politika
összefonódására is, ugyanis Bihár tagállam legendásan híres arról, hogy a politikai
patronázs az élet minden területét átszövi, és politikai hátszél nélkül akár még a
zenébenis nehéz érvényesülni (Kumar2015: 84), így tehát a politikai hinduizmus
és a popzene kapcsolata sem meglepő.

A hindutva pop sokak figyelmét megragadta Indiában, és természetesen kritiku¬
saiis lettek az irányzatnak. Egy Memestan nevű YouTube-csatorna például paródiát
is készített , Eminem x Mandir Wahin Banayenge cimmel” (2017), amely Eminem 8
merföld cimü filmjeböl (rend.: Curtis Hanson, 2002) vett jelenetre szinkronizälegy
hindutva pop dalt. A jelenetben az látható, ahogy Eminem egy nagyobb tömegnek
rappel, ami vele együtt énekel. A szinkronizált és sáfrányszínűre színezett dal az
ajódhjái Ráma-templom felépítéséről szól, címe magyarul: , Ott fogjuk felépíteni
a templomot". A tömeg ebben az új verzióban azt skandálja, hogy Dzsaj Srí Rám,
vagyis , Éljen Ráma urunk". A videó így összességében azt a hatást kelti, mintha
Eminem, a világhírű amerikai rapper is a Ráma-szülőföldje ügy támogatója lenne.

5° Ahindiövkilenc ällamot (Uttar Prad&s, Madhja Prades, Cshattiszgarh, Bihär, Rädzsaszthän,
Harjänä, Dzshärkhand, Himäcsal Prades, Uttaräkhand) &s két nagyvárosi régiót (Delhi,
Csandigarh) tömörit Észak-Indiában, amelyek fő beszélt nyelve a hindí valamely dialektusa.

109