OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

míg másutt felhívja a figyelmet arra, hogy Szatjavati kitartó munkája és odaadó
magatartása megérdemli az elismerést. Mindezen csodás fordulatok reményt
nyújthatnak a női nézők számára, hogy Szantósí Má segítséget fog nyújtani hasonló
jellegű problémáik megoldásában, és egyszer az ő sorsukis jóra fordul majd. A film
emellett egyfajta magyarázatot is nyújt arra, hogy istenfélő és ájtatos emberek
életében miért vannak nehézségek azzal, hogy Szatjavatí szenvedéseinek hátterét
is bemutatja. A film szerint a megpróbáltatások okát az isteni világ armanykodasa
és féltékenysége okozza, tehát nem feltétlenül a hívő által elkövetett hibák vagy
mulasztások. A nézők így tulajdonképp az isteni világ működésébe is belelátnak,
és megérthetik, hogy miért van tele életük nehézségekkel és kihívásokkal, még
akkor is, ha egyébként előírásszerűen tisztelik az isteneket és teszik a kötelessé¬
güket. (Rao 2017: 129)

A téma mellett a film sikeréhez hozzájárult az is, hogy a korábban már említett
darsan élmény, vagyis az, hogy a megtekintés vallásos élménynek minősül sokak
számára. Ebben fontos szerepet játszik maga Szantósí Má, aki gyakran teljes
fegyverzetben és összes ikonográfiai jellemzőjével együtt jelenik meg a filmben.
Azonban isteni alakját csak a nézők láthatják, a film szereplői vagy nem veszik őt
észre, vagy pedig valamilyen álalakban, mint például kolduló szerzetesnőt látják.
Az isteni beavatkozásokat kísérő különleges effektek is fokozzák a spirituális
megtekintési élményt: Szantósí Má születését például különleges fényekkel és
füst-effektek jelzik. A film dalai is fontos részét képezték a vonzerőnek, nemcsak
a zeneszerzőt és az énekeseket tették páratlanul népszerűvé, de hozzájárultak a
film kultikussá válásához, ugyanis templomokban és vallásos események során
toväbbra is gyakran jätsszäk öket különbözö ärtik bemutatäsakor (Dwyer 2006: 47).

Megállapíthatjuk tehát, hogy mindezen tényezők eredményeképp az istennő
elhagyta a filmvásznat és a tömegmédia széles elérésének hatására egy új vallásos
jelenség jött létre. Ugyan Szantósí Má kultusza már a film megjelenése előtt is
létezett, de a film sikerét követően vált igazán széles körben ismertté, és a filmben
bemutatott böjtölési módszer is ennek nyomán terjedt el. A későbbiekben a film¬
ben ábrázolt módon és formában tisztelték az istennőt, annak ellenére, hogy az
eredeti nyomtatott vrat kathákban más ritualék szerepeltek (Lutgendorf 2002). Igy
a médium jelentősége túlmutat a népszerűsítésen, sokkal inkább teremtő jellegű.

FILMVÁSZONRÓL A TEMPLOMBA

A Jai Santoshi Mahoz hasonlóan népszerű, mitológiateremtő erejű film nem készült
azóta, viszont gyakrabban megfigyelhető jelenség a hindi filmeknek a vallásgya¬
korlásra gyakorolt szerepe. Ez elsősorban a különböző ünnepek kontextusában
figyelhető meg. A legszembeötlőbb példa erre az hindu esküvők kérdése, amelyek
bár hagyományosan is nagyszabásúak voltak, a bollywoodi filmek hatására szá¬
mos olyan rituálét és dizájnelemet kezdtek használni, amelyek régebben inkább
regionálisan voltak jellemzőek. Napjainkban kaszt és etnikai háttértől függetlenül

84