OCR Output

III. ISTENEK, DÉMONOK ÉS KÍSÉRTETEKA KÉPERNYŐN

jellemző a hindu esküvőkre a pandzsábi kulturális elemek, például zene, rituálék és
öltözetek felhasználása, amelyek a bollywoodi filmek hatására kerültek be a köztu¬
datba. Hasonlóképp, bizonyos hindu ünnepek, például a Durgá púdzsá ünneplése
kapcsán is megfigyelhetőek az éppen népszerű hindi filmekből visszaköszönő
dalok, viseletek és szokások.

Ez egyéb, vallásos jelentőséggel rendelkező ünnepek esetében is megfigyelhető,
melyre talán legjobb példa a karvá csauth (karvá — kis agyagedény, csauth — ne¬
gyedik, ugyanis Kártik hónap teliholdja utáni negyedik napon ünneplik) ünnepe.
Ez szintén egy vrata, vagyis fogadalom, amelyet kizárólag a nők tartanak, és egy
előre meghatározott napon böjtölnek a férjük egészségéért és hosszú életéért." Ez
eredetileg egy regionális, észak-indiai, elsősorban pandzsábi ünnep volt. Azonban
az 1995-ös Dilwale Dulhaniya Le Jayenge ([Dilväle Dulhanijä Le Dzsäjeng£], „Aki
bâtor, azé a menyasszony”, rend.: Aditya Chopra) és a 2001-es Kabhi Khushi Kabhie
Gham ([Kabhi khusi, kabhi gam], , Néha öröm, néha banat”, rend.: Karan Johar)
filmekben fontos szerepet játszott az ünnep, amelyet követően egész Indiában és
a diaszpórában is népszerű lett (Sengupta 2020).

A fillmvászon és a vallásos gyakorlat kapcsolatának kontextusában említésre
érdemes még az indiai filmsztárok életnagyságnál nagyobb kultusza, amely gyak¬
ran már-már az istenek iránt érzett rajongással rivalizál. Az indiai filmfogyasztási
kultúra fontos eleme a rajongás: nem ritka, hogy filmnézők elsődleges identitásai
között szerepel az, hogy ők kinek a rajongói. Ennek időnként materiális megjelenési
formäi is vannak. A legnagyobb filmsztärok, Amitabh Bachchan [Amitäbh Bacs¬
csan] &s Madhuri Dixit [Mädhuri Diksit] templomokkal is rendelkeznek. Shalini
Kakar a Madhuri-templom kutatója szerint a Madhuri-templom valójában csak a
média által felfújt jelenség, sokkal inkább tekinthető Madhuri-múzeumnak, mint
szentélynek (Kakar 2009: 392). Amitabh Bachchant viszont követői, az „Összindiai
Amitabh Bachchan Rajongói Klub" tagjai a kaljug, vagyis a világ ciklikus előreha¬
ladásának utolsó, legromlottabb fázisának Ráma hercegeként tisztelik kalkuttai
templomában (Kakar 2023: 39).

Ugyan a könyv fő fókuszában Észak-India és különösen a hindí nyelvű szórakoz¬
tatóipar áll, mindenképpen érdemes említést tenni a dél-indiai filmsztárok kultus¬
záról, és ennek politikai vetületéről. Dél-Indiában nagyon közel van egymáshoz a
politika és a film világa, amelyben a vallásos tematika is fontos kapcsolódási pontot
jelent. NTR (N.T. Rama Rao), a híres telugu színész gyakran játszott különböző
istenségeket vagy ezek reinkarnációit a filmvásznon, és a szerepeiben szerzett auto¬

® A gyakorlat megítélése igen szélsőséges, sokan a patriarchátus megerősítését és a nők alá¬
rendelésének egy újabb eszközét látják benne, hisz a karvá csauth szokásával lényegében a
nők vállára helyezik férjük hosszú életének biztosításának a súlyát. Mindennek ellenére ez
az ünnep sok esetben az egy háztartáson belül élő nők közötti kapcsolatok megerősítésén
túl a nők ünneplését is jelenti. A karvá csauth napján a böjtölő nők nem a konyhában és a
háztartásban foglalatoskodnak, hanem szépítkezéssel és pihenéssel töltik a napot, a böjt
megtörésekor pedig gyakran értékes ajándékokat is kapnak férjüktől. Ezen kívül bizonyos
körökben azis elterjedt, hogy férfiak is megtartják a karvá csauthot feleségük hosszú életéért.

85