OCR Output

III. ISTENEK, DÉMONOK ÉS KÍSÉRTETEKA KÉPERNYŐN

Akaratán kivül Szatjavati válik a konfliktus forrásává, amikor észreveszi, hogy
sógornői maradékkal, vagyis a hindu rituális tisztasági előírások értelmében tisz¬
tátalan étellel etetik Birdzsút. Birdzsú önbecsülésén ezzel olyan folt esik, hogy
Szatjavatít hátrahagyva messzi földön vállal munkát azért, hogy rátermettségét és
szorgalmát bizonyítsa. Szatjavati életét ezután igen megnehezítik irigy sógornői,
elveszik ruháit és ékszereit, és vele csináltatják meg azokat a ház körüli munkákat,
amiket senki más nem akar elvégezni. Mindeközben a féltékeny istennők mester¬
kedésének nyomán Birdzsú elfeledkezik feleségéről, és beleszeret egy másik nőbe.
Ugyan Szatjavati erről mit sem sejt, de sógornői kegyetlen viselkedése így is a
metaforikus és valóságos szakadék szélére sodorja. Már ott tart, hogy leveti magát
a hegytetőről, de megmenti az öngyilkosságtól egyisteni hírnök, aki arra buzdítja,
hogy továbbra is higgyen Szantósí Mában, és végezze el Szantósí má vratáját.

A filminnentől fogva nagy hangsúlyt fektet a rituálék bemutatására, így egyfajta
megfilmesített vrat kathaként is funkcionál. Szatjavatítizenhat pénteken keresztül
böjtöl és imádkozik Szantósí Má szentélyében azért, hogy visszakapja férjét. Az
istennők mindent megtesznek, hogy ez ne sikerüljön, de Szantösi Mä az utolsö
pillanatban beavatkozik. A böjt elvégzésével Szatjavati álma ténylegesen valóra
válik: visszakapja a férjét, becsületét és társadalmi rangját, azonban az utolsó
lépés, a vendégség előtti pillanatban majdnem elveszít mindent újra. A végső,
nagy szertartás a sógornők és az istennők miatt majdnem katasztrófába torkollik,
ugyanis Szatjavatí véletlenül a böjt során tiltott, savanyú ételt szolgál föl. A büntetés
hatalmas: a vendégül látott fiúk belehalnak Szatjavati hibájába. Azonban végül
Szatjavati odaadását látva Szantósi Má maga szállle a Földre, hogy mindent rendbe
hozzon. Birdzsú újra beleszeret a feleségébe, a sógornők megengesztelődnek, illet¬
ve az égben is helyreáll az egyensúly, amikor Szantósít elfogadja a többi istennő.

A kis költségvetésű film igazi klasszikussá vált, és még mindig gyakran játsszák
a televízióban vallásos ünnepek alkalmával." Hihetetlen népszerűségét több ok¬
nak köszönheti, melyek közül elsődleges a gender kérdése, ugyanis az az 1970-es
években főleg olyan akciófilmek domináltak az indiai filmvásznakon, amelyek
igen agresszív és macsó férfiasságot hirdettek. Ezek főleg férfiak egymás közötti
konfliktusairól és bosszúiról szóltak, így a nők csupán az áldozat szerepét tölthet¬
ték be a filmben. Azonban a Jai Santoshi Ma kifejezetten az átlagos női nézőknek
készült, akik könnyen tudtak azonosulni a szenvedő nő történetével, akivel ugyan
férje családja nem bánik jól, mégis kitartóan és elhivatottan teszi a kötelességét.
A film fő konfliktusforrását jelentő élethelyzetek, mint a férj kegyetlen családja
és a szinte szolgai sor, amibe az új asszonyok kerülnek, valós és vagyoni helyzettől
függetlenül jelentkező problémát jelentenek az indiai társadalomban, akárcsak a
nők biztonságára leselkedő számtalan veszély. Ugyan a valóságban ezek a létező
társadalmi keretek között megoldhatatlan problémák, a film során Szantósi Má
többször is csodát tesz: egy jelenetben megmenti Szatjavatít a nemi erőszaktól,

18 S6t,2006-ban még egy modern adaptacidja is készült ( Jai Santoshi Maa, rend. Ahmed Siddiqui),
illetve azóta több sorozat is feldolgozta a törtenetet (pl. A 2015-2017 között a ZeeT V-n futé
Santoshi Maa, amelyet Rashmi Sharma rendezett).

83