Durgáaz Istennő kevésbé vad, de hasonlóan mindenható megtestesülése. Jellemző ¬
en fehér szárít visel, és kibontott haja azt szimbolizálja, hogy kívül áll a társadalmi
renden, nem kontyban vagy copfban hordja, mint a társadalmi rend szabályai által
kötött földi nök. Durgät mint a bivalydemon, Mahisäszura legyözöjet tisztelik.
Durgá Visnu, Brahmá és Siva energiájának kisugárzásából keletkezett, amikor
a világ kozmikus rendje felborult, ugyanis a férfi istenségek által legyőzhetetlen
Mahisászura azistenek ellen fordult, így a világ egy női megmentőre szorult. A ra¬
gyogó Durgá istennő ezért az összes isten erejéből kapott egy keveset, tíz karjában
egy-egy ajándékba kapott fegyvert tart, hordozóállata pedig egy oroszlán, amely
segíti őt a csatában. Mahisászurát végül a Sivától kapott háromágú szigonnyal
gyözte le (Erndl 2013:3).
Ahindifilmek gyakran hivjäk segitsegül ennek a ket istennönek az alakjät, ami¬
kor a társadalmi korlátokat áthágó, bosszúálló nőket ábrázolnak. Az alábbiakban
két bosszúálló nő, Siváni és Vidjá alakját vizsgáljuk meg az Anjaam ([Andzsam],
„Akövetkezmeny”, 1994, rend.: Rahul Rawail), illetvea Kahaani ([Kahäni], „A tör¬
tenet”, 2012, rend.: Sujoy Ghosh) cimü filmekben. Közös ezekben a főhősnőkben,
hogy mindketten családtagjaik elvesztése miatt állnak bosszút, és a folyamat során
a haragvó istennők bizonyos tulajdonságait veszik át. Figyelemre méltó különbség
azonban a két főhősnő sorsának és társadalmi elfogadottságának ábrázolása, amely
a két film készítése között eltelt idő alatt bekövetkezett társadalmi változásoknak
is köszönhető.
Az Anjaam főszereplőjének, Sivánínak (amely szintén az Istennő egyik elneve¬
zése) életét teljesen tönkreteszi zaklatója, Vidzsaj, aki módszeresen kivégzi Siváni
összes családtagját, majd ártatlanul börtönbe is juttatja a nőt. Amikor a börtönben
Siváni utolsó reményét, még meg nem született gyermekét is elveszti, átlényegül
Csandí istennővé és bosszút áll mindenkin, aki tragédiájához bármilyen módon
hozzájárult. Az átalakulás egy dalbetét során következik be, amely a film egyetlen
kifejezetten vallásos tartalmú dala. A Pratighat ki jwala, vagyis A következmény
villáma című dalt a börtönben ártatlanul fogva tartott nők éneklik Durgá istennő
képe előtt. A dalszövegben Csandí és Dzsagadambiká néven illetik az ártatlanul
vádolt és bántalmazott nők érdekében kiálló, bosszúálló Sivánít, aki ezzel lénye¬
gében istennôvé välik. A dal képi megjelenítéseben az együtt imádkozó elítélt nők
átszellemült imádsága és Siváni bosszújának első állomása látható, melynek során
agyonveri a korrupt börtönőrt, aki fizikailag és szexuálisan bántalmazta a rabokat.
A film tehát az érdekeit erőszakkal érvényesítő nőt egyértelműen csak az isteni
szférában tudja elképzelni, méghozzá továbbra is a feleség- és anyaszerepben, hisz
Sivániis férje és gyermeke miatt áll bosszút (Erndl 2013: 23). Fontos megjegyezni,
hogy a film végén azonban Sivánínak is bűnhődnie kell, életével fizet azért, hogy
Vidzsajon megfelelő bosszút áll. Az 1990-es évek filmkészítési konvenciói szerint
tehát az asszertív és szeretteiért kiálló nő tehát nem léphette át szabadon a társada¬
lom által előre kiszabott szerepeket. Érdemes ezt az ábrázolásmódot a kor filmjeinek
fényébenis olvasni: a korszakban készült filmekben kifejezetten gyakoriak voltak