HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN
ez teljes mértékben megfelel. A bollywoodi filmek világában gyakran előfordul,
hogy a nők ellenkeznek a férfiak közeledését látva, de ezt a férfiak sosem veszik
komolyan, mitöbb bátorításként élik meg, és kitartó, erőszakos próbálkozásaikkal
altaläban a hösnöt is megtörik. Különösen az 1990-es évekig kifejezetten gyakori
motívum volt az erőszakos házasságkötés, asszonyrablás és romanticizált nemi
erőszak bemutatása is. A férfiak viselkedése a filmvásznon most már kicsit szelídült,
ám Dévdász udvarlási stílusa továbbra is elfogadhatónak, megszokottnak, mitöbb,
romantikusnak számít.
Sőt, amennyiben Krisna viselkedésével vetjük egybe, aki a gópíkat mai fogalma¬
ink szerint rendszeresen szexuálisan zaklatta, akkor tulajdonképpen ezt elfogadott¬
nakis tekinthetjük. A Rádhá-Krisna párhuzam tehát a mitológiai párhuzamokat
felhasználva lehetőséget nyitott a filmkészítők számára, hogy szuggesztív tartalmat
mutassanak be, amely azonban mégsem botránkoztatta meg sem a nézőket, sem
a cenzorokat. Emellett abba a hosszú tradícióba is illeszkedik, ahogy az indiai fil¬
mkészítők a cenzori elvárásoknak megfelelően, szimbolikus formában mutatják
be az erotikus vágyakat és a beteljesülés pillanatait.
Dévdász megfosztja a fogságába esett Párót az ékszereitől.
A daljelenet másik síkján Páró édesanyját láthatjuk, aki valójában azt a Rádhá
és Krisna szerelméről szóló dalt énekli, amelyre Páró és Dévdász játszadoznak
a folyóparton és megalapozza a Rádhá-Krisna/Páró-Dévdász asszociációt is.
A dalszöveg először az éjszaka szépségeit írja le: megszemélyesíti a holdat meg az
éjszakát és egymás iránt vágyakozó szerelmesekként jeleníti meg őket. Ezután
Rádhá és Krisna táncáról énekel, amelyet a dalban Dévdász és Páró folyóparti
enyelgése illusztrál. A dal egyszerre szemlélteti és alakítja is a film eseményeit.
Ugyanis azon túl, hogy beszámol Páró és Dévdász mint Rádhá és Krisna vágya¬
iról és szerelméről, egy diegetikusan, vagyis a film keretében előadott dalként is
funkcionál: Páró édesanyja egy vendégségben énekli és táncolja el a történetet,
ahol Dévdász rokonai is jelen vannak. Annak ellenére, hogy a rokonok szórakoz¬
tatónak találják a produkciót, az előadással valójában aláássa Páró és Dévdász
esélyeit, hiszen azzal, hogy nő létére vendégek előtt szerepel, rossz hírnevet hoz