OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

illetve kasztalapú kritikák közül pedig Mani Ratnam hindí-tamil nyelvű filmjeit, a
Raavan/Raavanan ([Rävan/Rävanan], 2010) filmeket tärgyalom. Itt aRämäjana
regionális kritikája, és ahosszan tartó Észak-Dél, centrum-periféria ellentét kerül
előtérbe. A Ramanand Sagar-féle feldolgozás napjainkban is fennálló egyeduralkodó
szerepét pedig az Adipurush ([Ädipurus], „Az elsö ferfi”, 2023, rend.: Om Raut)
cimü bollywoodi feldolgozäs megdöbbentö kudarcäval szemleltetem, amelyben
már a kötet későbbi részeiben még fontosabbá váló hindutva politikai ereje is szóba
kerül. Ezen kívül egyéb, szimbolikus kölcsönzések és adaptációk példáján keresztül
mutatom be a Rámájana központi szerepét az indiai kultúrkörben.

RÁMÁJANÁK TÉRBEN ÉS IDŐBEN
Ramanand Sagar Ramayanája: standardizáció

Annak ellenére, hogy a Ramayana filmsorozat 1987-ben került az indiai állami
televízió műsorára, a mai napig a valaha volt legnagyobb hatású televíziós mű¬
sorként gondolnak rá India-szerte. A sorozat 78 epizódjának műsorideje alatt az
egyébként nyüzsgő indiai utcák kiürültek, és az egész nemzet egy emberként nézte
atévét. A Ramanand Sagar-féle Ramayana még 2020-ban is az egyik legnépszerűbb
tévéműsor volt. Amint 2020 tavaszán kezdetét vette a koronavirus miatti igen
szigorú országos lezárás, amely hónapokra otthonába kényszerítette egész Indiát,
az állami televízió újra sugározni kezdte a sorozatot. A csatorna nézettségi muta¬
tói azonnal megugrottak és magasak maradtak egészen a sugárzás végéig, utána
azonban újra meredeken zuhanásnak indultak, amiből világosan látszik, hogy a
sorozat három évtized távolságából sem veszített népszerűségéből (Dutta 2020).
De minek tulajdoníthatjuk a sorozat páratlan hatását?

Elsőként a Rámájana univerzális, különböző vallási szektákon átívelő rele¬
vanciáját szükséges említenünk. A Rámájana, vagyis Ráma herceg utazásainak
és tetteinek története India- és világszerte jól ismert, kozmológiai magyarázatot
adó, erkölcsi jelentőséggel felruházott metanarratíva. A Rámájana középpontjában
Ráma herceg, az ideális uralkodó, és felesége, Szítá, az ideális nő története áll,
akik bizonyos Rámájana-verziók szerint valójában Visnu isten és felesége, Laksmí
istennő földi megtestesülései voltak. Az észak-indiai Ajódhjá város királyának
legidősebb fiaként Ráma herceg gyermekkora óta készült az uralkodói szerepre.
Mindenben megfelelt az elvárásoknak, és ő volt a lehető legkiválóbb férfiú mind
a harcművészetekben, mind az uralkodás tudományában. Családi ármánykodás
következtében Ráma kénytelen volt erdei száműzetésbe vonulni, ahová öccse,
Laksmana, valamint hűséges és erényes felesége, Szítá is elkísérték. Miközben
Ráma és Laksmana az erdőben éltek, megpillantotta őket Súrpanakhá, és oltha¬
tatlan szerelemre gyúlt Ráma iránt. Amikor azonban Ráma elutasította őt azzal,
hogy már házas, Súrpanakhá szerelme Szítá elleni gyűlöletté változott. Laskmana
büntetésből megcsonkította Súrpanakhát, aki bátyjához, Rávanához sietett. Ráva¬

20