OCR Output

V. KONKLÚZIÓK ÉS KITEKINTÉS: AUTENTIKUS ÉLET AZ INTERNETEN? " 159

munikációt. Másfelől e kijelentés kiegészítendő azzal a megjegyzéssel, hogy né¬
hány online platform és technika is lehetővé teszi a megtestesülést, ahogyan
arról a jelenlétkutatás eredményei tanúskodnak. Az , internetezés" gyakran
testileg érzett élmény, például az online videójátékos esetében, aki belehelyezi
önmagát az avatárja mozgásaiba (protojelenlét). Az online videójátékosok
e-sportolói alcsoportja külön kiemelendő, mert tagjai mélyen elkötelezettek
a saját területük (az e-sport) iránt, s ennek érdekében megtestesült gyakorlatokat
végeznek, habitualizálják a játékot, csapattársaikkal egymásra hangolódnak,
, érzik" egymás mozgásait, ahogyan az ellenfeleikét is a sajátos , táncaik" során
(Ekdahl és Ravn 2021). Emellett az online történéseknek valós tétjei vannak
számukra, az e-sportolók valós kockázatokat vállalnak (Ekdahl és Ravn 2021)
— ezek lehetőségét Dreyfus nem ismerte fel. Az e-sportolók — és a gyakorlott
nem professzionális játékosok — a habitualizálás révén saját, Merleau-Ponty ér¬
telmében vett testsémájukat módosítják, s így az észlelés határait módosítják,
újfajta érzékletekre szert téve. A túlzottan madártávlati kritikusok rendszerint
csupán az elméleti konstrukcióik alapján ítélik meg az online jelenségeket, ezzel
szemben Ekdahl és Ravn (2021) e-sportoldk tényleges tapasztalatait és élmény¬
világát elemezte. Ez alapján arra hívták fel a figyelmet, hogy nem helytálló
az a kritika, mely szerint a játékosok pusztán a szoftver előre programozott le¬
hetőségeit használják ki. A magasszintű képességekkel bíró játékosok képesek
új, váratlan , húzásokra", és az interjúalanyok szerint a játékuk tele van olyan
meglepetésekkel, amelyeket nem lehetett előrelátni. Ily módon az online szféra
teljesítheti azt a feltételt, hogy új világokat nyithasson meg az érzékelés számára,
hogy e világ új és új rétegei táruljanak fel az elkötelezett, a tevékenységét meste¬
ri szinten űző gyakorlati ténykedő ember számára.

Az online világ a maga lehetőségeivel és veszélyeivel nem dönti el, hogy milyen
hatása lesz az egyes emberi életekre, az internet és az IKT-eszközök — mértéktar¬
tás, tudatosság, elkötelezettség és kockázatvállalás esetén — használhatók az au¬
tentikus élet felépítésére és autentikus kapcsolatok kialakítására, fenntartására,
de a jó élet projektjének sikerét nem garantálják.