OCR Output

A vallási pluralizmus dimenziója az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlés... 175

hatalmak irányítása alatt állt. S jelen szöveg az önállóság elvesztése és a negatív,
traumatikus emlékek helyett éppen azt a sokszínűséget állítja központba, amit a
hegemón hatalmaknak köszönhet. A gazdag hagyományok sokféle kulturális és
vallási szokást jelentenek, amik immár Bosznia és Hercegovina identitását adják.
A bekezdésben a vallási pluralizmus és békés egymás mellett élés jelenik meg:

, Hazám, Bosznia-Hercegovina, egy olyan ország, aminek a hagyományai közel
ezer évesek. Az idők folyamán különböző belső berendezkedések jellemezték,
egy időben királyság volt, ami több évszázadon át fennállt. Abban az időben,
területének nagyságát tekintve a régió legnagyobb országa volt. Ezt követően
különböző királyságok és birodalmak hódították meg Bosznia-Hercegovinát,
magukkal hozva saját kultúrájukat, szokásaikat és vallásukat, és beépítve azokat
országom társadalmi rendszerébe. Bosznia és Hercegovina mégis fennmaradt
és túlélte ezeket a királyságokat és birodalmakat" (Zeljko Komäié, 2022).

Az identitás szimbolikus formában is megjelenhet, ami jelen esetben a kultúra.
A társadalmak és társadalmi csoportok világképét ugyanis nem más formálja,
mint a közös nyelv, a közös tudás és a közös emlékek (Assmann 2018, 142-145.).
Bulgária gazdag történelme, kulturális öröksége és keresztény hagyományai
mind olyan ismérvek, amik miatt az államfő szerint Európához tartozik. Az
államfő amikor visszaemlékezik a kezdetekre nemcsak a közös történelmi,
vallási gyökereket és az összetartozást, de egyúttal az eredetiséget is hangsú¬
lyozza - hasonlóan a korábbi szövegrészletekhez (Halbwachs 2021, 162-163.).
Az államfő egyszerre idézi fel az abszolút régmúltat és a nem túl régi múltat.
Ezek a kulturális jellegű kollektív emlékezet két csoportját jelenítik meg: a
kommunikatív és a kulturális emlékezetet. Kommunikatív emlékezet alatt a
nem túl régi emlékek értendők, amiken egy nemzedék osztozik. Ezek az emlékek
organikus emlékezőképesség segítségével maradnak fenn és szoros kapcsolatban
állnak az emlékező csoporttal. A kulturális emlékezet ezzel szemben az abszo¬
lút múlt, az ősidők eseményeit őrzi és rögzíti. Itt a történelem helyett maga az
emlékezés a fontos, a mítosszá alakítás, ami rítusok és ünnepek segítségével
történik (Assmannn 2018, 49-60).

, 1982-ben II. János Pál pápa szentté avatta Cirillt és Metódot; ők voltak a
bolgár nép első nagy vezetői, az egyesült Európa bajnokai, és ez számomra a
legegyértelműbb bizonyíték arra, hogy a bolgár állam a nagyobb Európához
tartozik (Zhelyu Zhelev 1991).

Az utolsó vallás és múlt tartalmú szövegrészlet ismét Bulgáriáról ír, és akorábbi
Bosznia és Hercegovina részlethez hasonlóan itt is megjelenik a sokszínűség,