Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000097/0000

Egy folyó több élete. Hantik és oroszok a nyugat-szibériai Vaszjugán mentén

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Nagy Zoltán
Cím (EN)
Several Lives of a River. Khanty and Russians along the Vasyugan in Western Siberia
Tudományterület
Kulturális antropológia / Cultural anthropology (12862)
Sorozat
Kultúrák keresztútján
Tudományos besorolás
monográfia
022_000097/0338
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 339 [339]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000097/0338

OCR

AZ ,,OSZTJAKOK” FOLYÓJA " 337 kívánták megváltoztatni, amely azt sugallta, hogy a sör sokkal kevésbé ártalmas az egészségre, mint a vodka. Gazdasági módszerekkel ugyancsak maximalizálni szerették volna a sörtermelést. Ezt a kettős célt szolgálta például az is, hogy betiltották az égetett szeszek reklámját a televízióban, míg a sör reklámozását továbbra is engedélyezték. Ezek az új kampányok tehát nem az alkoholfogyasztás ellen irányultak általánosságban, hiszen a korabeli felmérések szerint komoly társadalmi ellenszenvet váltott ki a gorbacsovi ,szuhoj zakon" óta minden alkoholellenes kampány, és ez ellenhatással fenyegetett volna; ehelyett az alkoholfogyasztás mintázatainak megváltoztatása, és a káros következmények minimalizálása volt a cél." Ráadásul a kétezres évek átalakuló gazdasági, cégirányítási modellje egyértelműen az alkoholfogyasztás csökkenésének irányába hatott. Az új üzletpolitikai modellekbe nem fért bele az, hogy az alkalmazottak munkaidőben részegeskedjenek, így a nagyobb cégeknél elhelyezkedők félteni kezdték állásaikat, és csökkentették vodkafogyasztäsukat.’°° A sörfogyasztás térhódítása a fent már említett politikai okok mellett sokféle egyéb okra is visszavezethető: magyarázható az árviszonyokkal (olcsóbb, mint a vodka); a fiatalabb generációk új divatjával, modernizmusával; és beleilleszthető abba a tendenciába, ízlésirány-változásba is, hogy a sör fogyasztása a világ számos pontján a helyi italok rovására terjed intenzíven. Ennek ellenére jelentékeny szerepe volt mindebben a reklámok hatásának is. Ha a sörnek ezt a jelentésváltoztatását összevetjük a globalizációs és lokalizációs folyamatokkal, akkor azzal a speciális jelenséggel szembesülhetünk, amit Caldwell’” a , nás" (miénk, sajátunk") szóból képezve „mäsifikäciönak” nevezett. Szerinte a násifikáció az a folyamat, amiben , az árucikkek és értékek elérik azt az állapotot, amelyben természetesnek és mindennapinak tűnnek". A honosítás, násifikáció által a jelenségek elveszítik idegenségüket, észrevehetőségüket, és a mindennapi élet részévé, Rosaldo terminológiájával , láthatatlanná válnak"."" A közösség nemcsak átalakítja értelmezését, hanem saját attitűdjeit is megváltoztatja ahhoz, hogy sajátjaként értelmezhesse ezeket a jelenségeket, árukat. Vagyis nem egyszerűen elfogadja, mint új elemet, hanem magától értetődőnek tekinti; nem egyszerűen helyi jelleget is hordozó transznacionális, globális jelenségként, hanem helyi szinten keletkezett jelenségként kezeli, és ezzel újrateremti a lokalitását. Vagyis: a sör vitathatatlanul be tudott lépni a vodka mellé a nemzeti italok színpadára. A kérdés már csak az, hogy ez az oroszországi folyamat milyen módon jelent meg Nyugat-Szibériában, vagyis konkrétan az, hogy mi történt a sör násifikációjának hatására a Vaszjugán mellett. 755 Zaigraev 2010. 756 Vö. Dudeck 2015: 108. 757 Caldwell 2006. 758 Rosaldo 1993.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.27 MB
Permalinkből jpg
022_000097/0338.jpg
Permalinkből OCR
022_000097/0338.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde