„FENT” ES „LENT”: A BRUK ES ,,ZOMIA”: I. rész + 55
nalát felvéve mindenekelőtt Scott alapvető tételéhez (, őshonosság", illetve az
, állam előli visszahúzódás") kívánok hozzászólni, a kritikusok által hiányolt
, mikrotörténeti" adatok segítségével. A rendelkezésemre álló adatok bősége,
ugyanakkor a kifejtésükhöz szükséges hely hiánya miatt ebben az I. részben
kizárólag a címben jelzett problémára fogok koncentrálni: őshonosak-e a brúk
jelenlegi lakóterületükön? Van-e bármiféle forrás vagy adat, amely amellett
szólna, hogy — Scott elméletének megfelelően — a brúk a (vietnámi) állam
elől a történeti időkben a hegyekbe visszahúzódott/menekült, eredetileg a
síkságon élt népesség lenne?
Egy ezt követő, II. részben fogom kifejteni a kérdés másik oldalát: az ál¬
lam elől való visszahúzódás problémáját, bizonyítva, hogy az első kérdésre
adott nemleges válasz ellenére is Scott milyen mélyen érzett rá a hegylakók,
köztük a brúk bourdieu-i értelemben vett habitusara, s hogy tézise sokkal
több, mint egy , sehova sem vezető populista posztmodern történet" (Brass
2012). A részletekbe hely és idő híján itt most nem mehetünk bele: , [Scott]
könyvével most van egy elméletünk, mielőtt a kutatás nagy részét elvégez(het)
tük volna [. . .] ez az elmélet azonban csak akkor hasznos, ha a legaprólékosabb
tesztnek vetjük alá, különben elvon bennünket más, valószínűleg relevánsabb
kérdések feltételétől..." (Sadan 2010); , [a könyvet] talán nem az eszünkkel,
hanem a szívünkkel kell olvasni [...] Scott műve mindenekelőtt egy pesszi¬
mista romantikus alkotása" (Subrahmanyam 2010); sőt, a már idézett Brass
(2012) szerint egyenest az , pyújx populista posztmodernizmus" szellemében
fogant, sehova sem vezető, eszményített történelem, amelyet nem támaszt
alá semmiféle etnográfiai tényanyag.
, Oslakók" versus , jövevények"
Az , őslakók" versus , új jövevények" (az államszervezet elől menekültek)
kérdése, mint láttuk, Scott könyvének egyik — igaz, rendkívül vitatott — fő
tézise, amelyben újra meg újra explicit módon és határozottan állást foglal.
Jegyezzük meg mindjárt, hogy Scott nem használja az , őslakók" kifejezést:
könyvében a , natives", az , autochthonous population", az , original inhabi¬
tants" vagy pláne az , aboriginal" kifejezés elő sem fordul. Ám az a gondolat,
hogy a peremterületeket államépítő folyamatok elől elmenekült szökevény
népesség népesíti be, akik újra meg újra maguk előtt tolják a már ott élő
népeket, illetve az a tény, hogy velük szembeállítva ismételten utal azokra
a negatív sztereotípiákra, amelyek értelmében ez utóbbiak a völgyekben és
a síkságokon élő népek , élő ősei" lennének (, mint amilyenek voltunk mi ma¬
gunk is, mielőtt feltaláltuk volna az ärasztäsos rizstermesztést, a buddhizmust
és a civilizációt"), egyértelművé teszik, hogy Scott könyvében implicit módon
a konvencionälisan ,,6shonosnak”, , őslakónak" tekintett hegyi népekre gondol.