Róma"-elmélet,? amelyben az is benne foglaltatik, hogy az orosz
uralkodó, mint a , harmadik Róma" ura, szintén császár. Bár
hivatalosan III. Iván (1440-1505) még nem vette fel a cári címet,
Filofej már cárnak titulálja, mivel — mint Róma örökösének —
neki is jar a császári, azaz cári cím. Eszerint az orosz állam mind
politikai, mind vallási téren Bizánc örökösének vallotta magát.
Nyugaton akkor nő nagyot III. Iván respektusa, amikor 1472¬
ben - valószínűleg pápai kezdeményezésre - feleségül veszi az
utolsó, törökök által elűzött bizánci császár unokahúgát, Szofja
(Zoé) Palailogoszt. Ettől kezdve Moszkóviát Nyugaton is a bi¬
zánci birodalom törvényes örökösének tekintik. Igaz, a házas¬
ságkötéssel Moszkóvia egyáltalán nem közeledett a katolikus
egyházhoz, és a törökellenes fellépésre sem került sor, ahogy
ezt a pápai udvarban remélték. A házasság azonban mégis kö¬
zelítette Moszkóviát Európa nyugatabbi részéhez: sok itáliai
mesterember, korábban Itáliában élő görög előkelő telepedett
le Moszkvában - az itt megtelepedő itáliai építészek keze nyo¬
mát dicsérik a Kreml épületei, s ettől kezdve többé-kevésbé
rendszeres a kapcsolattartás az orosz állam és a Nyugat között.
A tárgyalt időszakban az orosz külpolitikának két jól meghatá¬
rozható célja van: egyrészt a nyugati irányú terjeszkedés (az
orosz földek" begyűjtése ürügyén) — emiatt bonyolódik hosszú
háborúkba a lengyel-litván és a svéd állammal; másrészt a tech¬
nikai lemaradás megszüntetése — ezért toboroz külföldi mester¬
embereket. A szomszédos államok egyre jobban tartottak az
erősödő orosz államtól, így minden eszközzel próbálták elszige¬
telni, távol tartani a nyugati újításoktól. A Német-római Csá¬
szárság és a pápaság egyre nagyobb figyelemmel követte az
északkeleti birodalom lépéseit, miközben egymással is versengtek,
9 LäsdH.B. Cuunupima: Tpemuü Pum. Hcmoru u 980m10yua pyccKoü cped¬
nesekoeoü Konyenyuu (XV-XVI ee.), MockBa, NHApHK, 1998; Filippov
Szergej: , Támaszt az egek Istene birodalmat, mely soha örökké meg nem
romol." Történelembölcseleti elképzelések a 15-17. századi Oroszországban,