Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0057
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 58 [58]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000087/0057

OCR

AZ IDÉZÉS MINT ÚJRAKONSTRUÁLÁS szövegalkotója és az idézés megalkotója között oszlik meg még az egyenes idézési módban is. Az idéző tevékenység az eredeti diskurzus megértésével és értelmezésével kezdődik el, továbbá az idézet az idéző/interpretátor tevékenysége során válik hozzáférhetővé. Ez pedig azt eredményezheti, hogy az idéző értelmezői és interpretáló folyamata, újrakonstruálási, újrakontextuálási tevékenysége is benne van, működésbe lép az idézetben reprezentált szövegértelem újraélesztésében. Az idézetben a tudatosság szubjektuma következésképpen csupán az eredeti, idézésre szánt diskurzusért tehető teljes mértékben felelőssé, amelyből az idéző — csak egy-egy kiemelt részletet — az interpretációval is jellemezhető idézés során más létezésbe, más kontextusba helyez át, így az eredeti diskurzushoz képest jelentéseltolódások mehetnek végbe. Annak függvényében, hogy az idéző aktivitása csak az idézés műveletére vagy az idézetre is kiterjed, illetve hogy az idéző az idézés során a perspektivizációt milyen módon teszi jelöltté, az idézet tartalmáért vállalt felelősség eltérő fokozatúvá válhat. A három fentebb bemutatott idézési módot egymáshoz viszonyítva a felelősségvállalás mértékéről a következő megállapítások tehetők. Az egyenes idézésben, ahol az eredeti diskurzusnak vagy e diskurzus egy-egy részletének szó szerinti visszaadása történik meg, az idéző aktivitása a legalacsonyabb, az idézett rész tudatosság szubjektuma pedig a felelősségvállalás magasabb fokával jellemezhető. Ehhez képest a függő idézés során, ahol az idéző az eredeti diskurzus propozicionális tartalmát reprezentálhatja, az idézet tudatosság szubjektuma a felelősségvállalás alacsonyabb fokával jellemezhető. A szabad függő idézés funkcionális értelmezésébe természetszerűleg beleférnek azok az esetek is, amelyekben a tudatosság szubjektumának jelölése hiányzik. Ekkor bizonytalanná válhat, hogy ki felelős az idézett részért.1* A semleges kiindulópont Idézések során a nem kontextusfüggő semleges kiindulópont az idézés feldolgozását határozza meg. A semleges kiindulópont - lehorgonyzö kontextualizälö'” — a (11) példában Kovács László, aki az idéző részben elérhetővé teszi a MONDÁS-t, ezáltal az idézetben közölt tartalmat is. Kovács László lehorgonyzó kontextualizáló a figyelem előterébe helyezett információ személyhez, dologhoz kötését végzi el 54 A jelen tanulmány ugyan nem érinti, de az információkért vállalt felelősség kérdése azoknál az idézéseknél válhat még problémává, melyekben nem egy már létező, , kimondott" diskurzus, hanem tudati folyamatok visszaadása történik meg. Továbbá a fikció kérdése is árnyalhatja a tudatosság szubjektumának az idézésekben való működését. 15 Tátrai: A kontextualizáció műveletei, 2022, 50, 58, 60-61. s 56 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.19 MB
Permalink to jpg
022_000087/0057.jpg
Permalink to ocr
022_000087/0057.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu