Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0384
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 385 [385]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0384

OCR

A KÉPSZÍNPADI JÁTÉK SZINTAXISÁNAK ALAPJAI implicit néző fokozott lélektani involválódása, megértő reflexiója nélkül nem tárulhat fel a drámai inverzió, az itt, de nem most perspektívája. A néző konstitutív szerepének fölismerése vezet vissza bennünket az építészeti keret indokoltságának kérdéséhez. Rembrandt ugyanis nemcsak az idő lassításával, de a tér elidegenítésével is operál. Ő az egyetlen a korszak festői között, aki észreveszi a bibliai szövegnek azt a — látszólag jelentéktelen — mozzanatát, hogy a farizeusok nem egyszerűen az épp a templomban tanító Jézus elé vezetik a bűnös asszonyt, hanem egyenesen , középre állítják" (Jn 8.3). Iriviális, hogy mindez a végső soron Jézus lejáratását célzó jelenet széles nyilvánosságának hivatott nyomatékot adni. Rembrandt egy sor vizuális eszközzel teszi a néző számára is nyilvánvalóvá, hogy erről a mindenki által látható , középről?" van szó. Kortársai között ő volt az egyetlen festő, aki, miközben a nyílt dialógust a kamaradrámák három résztvevőjére szűkíti, a jelenetet mégis egy monumentális, valószínűtlenül tágas templomi csarnokba komponálja bele. A nézőnek fölkínált távoli rálátás a konfliktus szereplőinek szinte érzelemmentes bemutatásával korrelál. Bár tömegjelenetet látunk, a résztvevők szinte mozdulatlan, statikus csoportot alkotnak a tér közepén, amely kifejezetten el van távolítva mind a mögöttük kavargó tömegtől, mind a néző közvetlen terétől. A korábbiak alapján már sejthető, hogy miért érzi szükségét Rembrandt ennyi hely biztosításának az elbeszéléshez — akkor is, ha játékosai aktuálisan egyáltalán nem , játsszák be" ezt a teret. Figyeljük meg mindenekelőtt a relatíve magas — nagyjából a nyúlánk Jézus szemmagasságának megfelelő — horizontvonalat, ami nemcsak az előtéri eseményekre biztosít kényelmes válátást a nézőnek, de a templom térberendezésének mélységi áttekintését is lehetővé teszi. A képsík alsó küszöbétől három, a képsíkkal párhuzamos hosszú és leárnyékolt, illetve három, rézsútosan keresztbe álló lépcső vezet fel a templom voltaképpeni padlószintjére, ahol Jézus is áll. A középponti csoport meglehetősen kis méretű és változatosan megvilágított alakjai — balról a Mester tanítványai, jobbról a neki csapdát állító írástudók, összesen tizenketten — kifelé forduló karéjba rendeződnek, amelyet a jobboldalt elöl álló tüzes-vörös köpenyes zsidó és barettos társának profilja zár le. A balról-fölülről beeső éles reflektorfény akadálytalanul világítja meg azt a traktust ott, ,középen", ahol az eseménytelen esemény zajlik éppen. Távolról közelítő tekintetünket ezúttal sehol nem terelik a néző szemtanúságát és az események kivételességét dramatizälö repoussoirok. A k&p röntgenvizsgälata feltärta, hogy egy koräbbi ällapotban a bal alsó sarokba Rembrandt még három ilyen keretező alakot telepített, utólag azonban ezeket mégis eltiintette?®, [2.172] Láthatólag arra törekszik, hogy inkább csökkentse a középponti jelenet intenzitását, és az üressé-eseménytelenné vált előtér, illetve a középponti csoportot övező térségek tágasságával a , közép" kiürítésének idő963 Corpus V. 2011, V3, 362-363. Itt a szerzök Salomon de Koninck egy a templomban tanító 12 éves Jézust a írástudókkal ábrázoló, nagyjából egykorú képét [2.172] idézik annak jelzéséül, hogyan is nézhetett ki a festmény kezdetben az előtér hangsúlyos árnyfiguráival és a széles rálátással. 383

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.4 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0384.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0384.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu