Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0123
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 124 [124]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0123

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA kénye-kedve szerint: föl kell ismernie, hogy az ő nézőpontját, látószögét, hozzáférését és mozgásterét is a forma, a , játszma" dinamikája határozza meg. Ahogy Gadamer mondja, ,a nézőnek csak módszertani elsőbbsége van: itt alapjában megszűnik a játékos és a néző különbsége". 176 Hogy az események efféle dialogikus lejátszása közben a nézőnek szükséges-e saját performáló tevékenységét narratív , szerepként" is tudatosítania — azaz jelenlétét például spontán szemtanúként, beavatottként, cinkosként, nyilvános ítészként vagy megértő rezonőrként stb. is reflektálnia —, az elsősorban a képdramaturg precíz utasításain, vagyis a forma ,előírásain" múlik, tehát főként a történet alkotói értelmezésének függvénye. Nézőpontja olyan esetekben is a forma pontos beállításaitól függ, amikor jelenlétének nem kell narratív szerepként is alakot öltenie. Bizonyos distanciára ekkor is szüksége van: hiszen , az értelem kontinuitásának" előállításához át kell látnia a szituáció egészét. De mert ezt a feladatot , épp az állítja eléje, amiben feloldódik", végső soron a néző , saját világának igazsága az, amely megmutatkozik, amiben felismeri magát. . . "177 2.2 ] A DRÁMAI MŰ IMMANENCIÁJA: AZ ANTITEÁTRÁLIS IMPULZUS (PETER SZONDI, STANLEY CAVELL, MICHAEL FRIED) Már itt megfogalmazhatom azt a munkahipotézist, hogy Rembrandt , drámai" elbeszélései — mutatis mutandis — minden lényeges ponton adekvátak a késő reneszánsz idején született újkori európai dráma arisztotelészi alapokon álló esztétikai mélyszerkezetével.!78 Peter Szondi szerint az újkori drámát ,az eszmélő ember nagy szellemi vállalkozásának" kell tekintenünk, amennyiben a műalkotásban immár — elsőként a történelemben — mindennek tisztán emberek közötti viszonyokon és kölcsönös vonatkozásokon keresztül kell ábrázolódnia. Ennek felel meg a modern drámában a dialógusok kivételes jelentősége, amelyeket a hősök óhatatlanul saját helyzetükből kiindulva, karakterük, szándékaik, érdekeik és kényszereik nyomása alatt folytatnak le, s amelyben dialektikus viszonyba lépnek egymással, a hasonló módon és szintén saját jogán föllépő Másikkal. Ebből fakad az egymásra vonatkozó cselekvések precíz motiválásának kényszere is, mindenféle deus ex machina, önkény és esetlegesség kizárása az immanens bonyolításból. Ezért is van, hogy a színpadi hősök szavai éppoly kevéssé a költő szavai, ahogy közvetlenül nem szólhatnak a nézőhöz sem: csakis saját szavaikként és annak 176 GADAMER 2003, 142. 177 GADAMER 2003, 158. 178 Ennek lényegre törő összefoglalását Peter Szondi adja A modern dráma elméletéhez írott bevezetőjében: vö. SZONDI 1979, 11-16. 122

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.16 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0123.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0123.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde