Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0118
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 119 [119]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0118

OCR

ELBESZÉLÉS VAGY DRÁMA? A KÉRDÉS FELVETÉSE hogy a képek önerőből, minden nyelvi támogatás nélkül legyenek képesek teljes történetek , végigmondására" 160, A továbbiakban különbséget fogok tenni empirikus és implicit néző között: az utóbbit olyan, a képi formába beépített szerepnek tekintem, amelyet a valós nézőnek — ha meg akar felelni a Rembrandt-mű értelemkövetelésének — saját nézőpontjává kell tennie, mintegy meg kell személyesítenie. Az empirikus nézőnek azért szükséges — kvázi külső tudásként, műveltségéből fakadó ismeretként — eleve birtokában lenni az elbeszélés egészének, hogy azonosulhasson az implicit nézővel, , akit" a forma az ábrázolt életvilágban otthonosan forgolódó, ennélfogva a történetben részt vevő, így-úgy cselekvő, az eseményekre rezonáló, azokat reflektáló stb. szubjektivitásként tételez. Mármost ahhoz, hogy a képek segítségével ne csupán végigkövethessük egy-egy eseménysor lefutását, de szemlélésük közben fordulatokat vagy transzformációkat, azaz drámákat is megtapasztalhassunk, a történetek puszta ismeretén túl azok egyfajta előzetes megértésére IVorverstándnis] is szükségünk van: ezt mint rutinszerű várakozást lehet képes a drámai ábrázolás felülírni vagy hatályon kívül helyezni, általa pedig a történet új megértésébez hozzásegíteni. , Nincs tapasztalat, csak ha egyedi szubjektum az, aki szerzi" — mondja művészettörténet-hermeneutikai kézikönyvében Oskar Bátschmann!61, de ez mindig valamilyen már meglévő tudást feltételez a szubjektum oldalán. Hegel nyomán ezért hangsúlyozza, hogy minden valódi tapasztalat lényegénél fogva negatív: , nem megerősítés, hanem cáfolás. Aki tapasztalatot szerez, arra a belátásra jut, hogy valami, ami eddig a számára érvényes volt, immár nem helyes, hanem hamis dolog. Tapasztalatot szerezni annyit tesz, hogy eddigi fölfogásunkat tévesként ismerjük fel, és újjal pótoljuk."162 Ez azonban nem csak a narratívák konvencionális olvasataira igaz. Bátschmann hangsúlyozza az arisztotelészi értelemben vett tapasztalat fontosságát ,a mindennapi cselekvési és tárgyi összefüggések ismeretét, valamint a biztos tájékozódás megszerzett és begyakorolt képességét" 163 is. A képek szemlélése közben szükségünk lesz a mindennapi élet kommunikációs helyzeteiben, közönséges szerepjátékaiban és az adekvát viselkedésmódok megválasztásában való elemi jártasságra is, hogy egy-egy drámai személy szituatív viselkedését alkalomadtán mint az elvárhatótól/normálistól való elkülönböződés eseményét tudjuk megtapasztalni (Id. 304f.). A megközelítés jogosultságát, illetve az általam indukált kategóriák valóságosságát azoknak a komplex elemzéseknek kell igazolniuk, amelyekkel könyvem e szakaszát zárom. Szeretnék abban bízni, hogy a dramaturgia szempontjára való szűkítés megnöveli módszerem analitikus erejét — noha tisztában vagyok azzal, hogy ez eredményeim érvényességének is világos határokat szab. 160 Vo. Kemp 1989, 63. 161 BATSCHMANN 1998, 113. 162 BATSCHMANN 1998, 111. 163 BATSCHMANN 1998, 107. 117

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.3 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0118.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0118.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde