OCR
TIKÁSZ ÁBEL filozófiájának titkos mozgatórugója a mással való szembenézés, ami motiválja a gondolkodást." Lévinasra hatott Martin Buber (1878-1965) perszonalista filozófiája, § azonban filozófiájában a Másik nem csupán különös figyelmet kapó személyként, hanem tőlünk független, önálló és független értelemforrásként szerepel. Lévinas szerint az etika lényege nem az általános elfogadása, hanem az alteritás megtapasztalása. Ez a Más nem gondolati úton, hanem tapasztalati úton közelíthető meg. Lévinas három utat nevez meg.? Egyrészt a beteljesíthetetlen, végtelenül különböző metafizikai vágyban tapasztalható meg, hiszen minden alteritás végső soron a másik emberre vonatkozik. Másrészt az arcban. Amikor észleljük, hogy valaki figyel, az kiszakít a naiv egoizmusból. Az arc nem megérinthető, hiszen csak a szemgolyó és a bőr érinthető meg, az arc feltárul előttünk." Harmadrészt a nyelvben tapasztalható meg a Más. Nem a kifejezés tartalmában, hanem az aktusban, amikor feltárul az arc, és ekkor tapasztaljuk meg, hogy a nyelv első szava: Ne ölj! Lévinas szerint a nyelvnek etikai természete van, s így cselekedeteink mindig feleletek egy idegen felhívására. Ebből következik, hogy az etika megelőzi az ontológiát, az alteritás gondolata elsődlegesebb a létgondolattal szemben." Lévinas a Másként mint lenni című művében ír arról, hogy a hagyományos metafizika és az ontológia önmagában totalizál, hiszen a Lét és aSemmi komplementer párosából áll. Azonban Lévinas megközelítésében a másik szólítása lesz minden ontológiát megelőző etikává, s így mielőtt tudatom lenne, már felelős vagyok a másikért. Amikor a harmadik megérkezik, akkor egy külső nézőpont is belép, az etikai vonatkozás ontológiává válik, valamint megjelenik az igazság megosztásának igénye. ? A totalitás hamissága más emberi lényekkel való szemtől szembeni találkozásban derül ki, a másság dicsősége megszakítja az azonossághoz való ragaszkodás kísértését, a másik szemében az azonosságom megszakad. Lévinas mélységesen zsidó teológiai tanúskodási etikája a keresztény igehirdetést önmaga másik felé fordulására alapozhatja. Ez egy etikai és kenotikus szakítás önmagammal, és indulás a másik felé, és így az igehirdetés etikailag dekonstruktív lesz." "7 Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 223. 38 Martin Buber: Én és te, Budapest, Európa, 1999. 39 Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 229. 10 Philippe Nemo: Etika és végtelen — Interjú Lévinassal, in Bokody Péter — Szegedi Nóra — Kenéz László (szerk.): Transzcendencia és megértés: Etika és metafizika Lévinas filozófiájában, Budapest, LHarmattan - Magyar Fenomenológiai Egyesület, 2006, 42. Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 233. 12 Uo., 234. *8 McClure: Other-Wise preaching, 10. 4 E & +50 +