filozófiájának titkos mozgatórugója a mással való szembenézés, ami motiválja a
gondolkodást."
Lévinasra hatott Martin Buber (1878-1965) perszonalista filozófiája, § azon¬
ban filozófiájában a Másik nem csupán különös figyelmet kapó személyként,
hanem tőlünk független, önálló és független értelemforrásként szerepel. Lévinas
szerint az etika lényege nem az általános elfogadása, hanem az alteritás megta¬
pasztalása. Ez a Más nem gondolati úton, hanem tapasztalati úton közelíthető
meg. Lévinas három utat nevez meg.? Egyrészt a beteljesíthetetlen, végtelenül
különböző metafizikai vágyban tapasztalható meg, hiszen minden alteritás
végső soron a másik emberre vonatkozik. Másrészt az arcban. Amikor észleljük,
hogy valaki figyel, az kiszakít a naiv egoizmusból. Az arc nem megérinthető,
hiszen csak a szemgolyó és a bőr érinthető meg, az arc feltárul előttünk." Har¬
madrészt a nyelvben tapasztalható meg a Más. Nem a kifejezés tartalmában,
hanem az aktusban, amikor feltárul az arc, és ekkor tapasztaljuk meg, hogy a
nyelv első szava: Ne ölj! Lévinas szerint a nyelvnek etikai természete van, s így
cselekedeteink mindig feleletek egy idegen felhívására.
Ebből következik, hogy az etika megelőzi az ontológiát, az alteritás gondola¬
ta elsődlegesebb a létgondolattal szemben." Lévinas a Másként mint lenni című
művében ír arról, hogy a hagyományos metafizika és az ontológia önmagában
totalizál, hiszen a Lét és aSemmi komplementer párosából áll. Azonban Lévinas
megközelítésében a másik szólítása lesz minden ontológiát megelőző etikává, s
így mielőtt tudatom lenne, már felelős vagyok a másikért. Amikor a harmadik
megérkezik, akkor egy külső nézőpont is belép, az etikai vonatkozás ontológiává
válik, valamint megjelenik az igazság megosztásának igénye. ?
A totalitás hamissága más emberi lényekkel való szemtől szembeni találko¬
zásban derül ki, a másság dicsősége megszakítja az azonossághoz való ragaszko¬
dás kísértését, a másik szemében az azonosságom megszakad. Lévinas mélysé¬
gesen zsidó teológiai tanúskodási etikája a keresztény igehirdetést önmaga másik
felé fordulására alapozhatja. Ez egy etikai és kenotikus szakítás önmagammal, és
indulás a másik felé, és így az igehirdetés etikailag dekonstruktív lesz."
"7 Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 223.
38 Martin Buber: Én és te, Budapest, Európa, 1999.
39 Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 229.
10 Philippe Nemo: Etika és végtelen — Interjú Lévinassal, in Bokody Péter — Szegedi Nóra — Kenéz
László (szerk.): Transzcendencia és megértés: Etika és metafizika Lévinas filozófiájában, Budapest,
LHarmattan - Magyar Fenomenológiai Egyesület, 2006, 42.
Olay-Ullmann: Kontinentális filozófia, 233.
12 Uo., 234.
*8 McClure: Other-Wise preaching, 10.