OCR Output

138 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO ..,

jelenik meg a tudatos és integrált megközelítés, a digitális kompetenciák átfogó
értelmezése és tantárgyakon átívelő fejlesztési lehetőségek kiaknázása (pl. kritikus
gondolkodás fejlesztése történelem keretében).

Jól látható, hogy az intézmény hátrányos helyzetű térségben, nehéz körülmények
között dolgozik. A helyzetértékelésből is kitűnik, hogy a nehézségek elsősorban
külső tényezőkből fakadnak (szülők, diákok helyzete, erőforrás hiány, infrastruk¬
túra elavultsága). Az intézmény előremutató pedagógiai gyakorlatot valósít meg,
aktív a folyamatos tanulás terén. A 2018-as évre vonatkozó elemzésben kevés
fókusz helyeződik az egyéni és szervezeti digitális kompetenciákra, elsősorban
infrastrukturális szempontból közelíti meg a kérdést, amelyet inkább elavultként
jellemez, tehát ezekkel a feltételekkel vágott neki az intézmény a veszélyhelyzeti
digitälis munkarendnek. A DFT keretében az intézményről infrastrukturális
tekintetben negatív képet láthatunk, humán erőforrás tekintetében pedig alap¬
szintű felkészültséget. A fejlesztési területek között elsősorban infrastrukturális
fejlesztések és eszközbeszerzések szerepelnek, ehhez kapcsolódik módszertani,
pedagógiai továbbképzés is. A digitális kompetenciák fejlesztéséről azonban
elszigetelten, elsősorban a pedagógusok IKT kompetenciáinak korlátain belül
gondolkodik és nem terjeszti ki tantárgyakon átívelően a kapcsolódó részkompe¬
tenciák fejlesztésére a fejlesztési terv logikáját. Előremutató a játékos, számítógépes
gondolkodást, kreativitást, logikus gondolkodást fejlesztő Lego megoldások beve¬
zetése, amelyen keresztül megvalósulhat a hiányzó komplex látásmód. Nehézség,
hogy a fejlesztések elsősorban pályázatokhoz kötődnek, amelyek bizonytalanságot
és kiszámíthatatlanságot jelentenek.

A rendelkezésre álló adatok alapján bemutattok az intézményi kontextust,
amely keretében értelmezhetjük a rendelkezésre álló kutatási eredményeket, a
kutatási adatbázisokra épülő intézményi jelentéseket. A következőkben ezek
bemutatása következik, először a szervezeti jellemzők árnyalása mentén, utána
pedig a digitális oktatás jellemzőinek bemutatásán keresztül.

3.3.3. Eredmények — szervezeti jellemzők

Az általános iskola szervezeti jellemzőinek bemutatása során részletesen elemez¬
zük, longitudinális adatok és különböző nézőpontok mentén a tanulószervezeti
viselkedés dimenzióit, fejlődését, erősségeit és gyengeségeit. Ezután kitérünk
arra, hogy ezek a folyamatok milyen szervezeti kultúrához és értékek mentén
valósulnak meg, végül pedig elemezzük a munkavállalók munkahelyi elégedett¬
ségét és munkasajátosságokból fakadó motivációját is. Először a tanulószervezeti
viselkedés elemzésére kerül sor.