OCR Output

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 55

függetlenül is megjelenhetnek egy oktatási intézmény életében, hiszen általában
a változásról, alkalmazkodásról, illetve a hatékony működésről szólnak.

Fernández-Miravete és Prendes-Espinosa (2022) tanulmányukban a Dig¬
CompOrg gyakorlati implementációjaként tekintettek a SELFIE (Self-reflection
on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies)
eszközrendszerre. Ennek segítségével végezték el kutatásukat, amelyben longi¬
tudinális perspektívában, több érintett segítségével, egyesetes esettanulmányt
készítettek. Tanulságként levonható kutatásukból, hogy a DigCompOrg egy jól
használható kutatási keretrendszert ad, amelyhez jól illeszkedik a kevert módszer¬
tani megközelítés. Az elemek és indikátorok különböző szinteket, nézőpontokat
fednek le, komplexen értelmezik az iskolai szervezetet, így a triangulációra építő
esettanulmány stratégia kedvező ennek az eszköznek a használatához.

A magyarországi fejlesztések körében érdemes megemlítenünk még a Digitális
Névjegy Rendszert (DNR), amely a DigCompOrg alapjaira építve, a magyaror¬
szági sajátosságokhoz igazított komplex intézményi visszajelző- és fejlesztőeszköz.
A DNR azalábbi területeket fedi le: vezetés és menedzsment; digitális pedagógiai
kultúra; szakmai fejlődés; iskolai digitális kultúra; infrastruktúra. A kategóriákon
belül több deskriptor található, amelyeket a rendszer öt fejlettségi szint mentén
ír le (belépő, útkereső, haladó, szakértő, mester). A DNR területei és deskripto¬
rai a következők (Digitális Pedagógiai Módszertani Központ € Digitális Jélét
Nonprofit Kft., é. n.):

1. Vezetés és menedzsment

1.1. A digitális technológia az intézményi stratégiában

1.2. A vezetés felkészültsége és elköteleződése

1.3. A tantestület elköteleződése és a fejlesztési folyamatban való részvétele

1.4. Iskolai értékelési rendszer digitális átmenetet támogató részterületei

1.5. A digitális technológia alkalmazása az iskola adminisztratív működésében
2. Digitális pedagógiai kultúra

2.1. A pedagógusok attitűdje a digitális technológia tudatos használatában

2.2. A pedagógusok digitális aktivitása a tanítási folyamatban

2.3. A tanulók digitális tanulásának támogatása és ösztönzése

2.4. Digitális tananyagtartalmak és szolgáltatások alkalmazása

2.5. A digitális technológiával támogatott értékelés kultúrája

2.6. A kiemelt figyelmet igénylő tanulók támogatása

2.7. Az iskolai digitális pedagógiai megújulás korszerű színterei

2.8. A digitális kompetencia fejlesztése
3. Szakmai fejlődés

3.1. A szakmai fejlődés fókusza, területei, formája

3.2. A pedagógusok digitális kompetenciája és értékelése

3.3. A szakmai fejlődés tervezése és szervezettsége