OCR Output

54 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

alakítható különböző kontextusok szempontjából. Az alábbi elemek és alelemek
tartoznak a modellhez (Kampylis és mtsai., 2015):
1. Vezetési és irányítási gyakorlatok
1.1. Küldetés, jövőkép és stratégia
1.2. Implementáció
1.3. Vezetési és irányítási modell
2. Tanulási és tanítási gyakorlatok
2.1. A munkatársak és a tanulók digitális kompetenciája
2.2. Szerepek és pedagógiai megközelítések átgondolása
3. Szakmai fejlődés
4. Értékelési gyakorlatok
4.1. Vonzó értékelési formák
4.2. Az informális és a nonformális tanulás elismerése
4.3. Adatelemzésre épülő tanulástervezés
5. Tartalom és kurrikulum
5.1. Digitális tartalmak és nyílt oktatási segédanyagok
5.2. A kurrikulum újratervezése/újraértelmezése
6. Együttműködés és hálózatosodás
6.1. Hálózatosodás és tudásmegosztás támogatása
6.2. A kommunikáció stratégiai megközelítése
6.3. Partneri kapcsolatok fejlesztése
7. Infrastruktúra
7.1. Fizikai és virtuális tanulási terek
7.2. Digitális infrastruktúra
8. Szektorspecifikus elem
8.1. Szektorspecifikus alelemek
Arra nincs lehetőség, hogy mind a 74 indikátort részletesen áttekintsük, de egy
magyar nyelvű fordítás elérhető ezekről az elemekről a Digitális Pedagógiai
Fejlesztések Munkacsoport (2021) javaslatában. A bemutatott modell átfogóan
érinti a szervezeti és vezetési kérdéseket, a folyamatokat (pedagógiai tényezőket),
illetve akapcsolódó infrastruktúra, tananyagok és szakmai fejlődés dimenzióit is.
A felsorolt elemek szoros összefüggésben vannak egymással, azonban ezeket az ösz¬
szefüggéseket a modell nem vizualizálja vagy érinti (pl. a vezetés hogyan támogatja
a pedagógusok szakmai fejlődését, aminek eredményeképpen hatékonyabb lehet a
digitális eszközökkel támogatott tanulás). Előremutató eleme a modellnek, hogy
nem zárt rendszerként tekint az intézményekre, hanem megjelenik a hálózatosodás,
partnerség eleme is. A szakmai fejlődés eleme nem bomlik további alelemekre,
itt olyan általános indikátorok jelennek meg, mint az elköteleződés a folyamatos
szakmai fejlődés, ennek biztosítása minden munkatárs számára, összehangolás
az egyéni és szervezeti célokkal stb. Ezek az elemek a digitális transzformációtól