OCR Output

1. ELMÉLETI HÁTTÉR

I.I. A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ÉRTELMEZÉSE

Az oktatás világát jelenünkben több olyan hatás is éri, amelyek alapvető funkcióinak
(képzési program kínálat, tanulás-tanítás szervezése és módszerei, értékelés stb.)
átgondolására ösztönzi vagy kényszeríti a rendszert. Ilyen felforgató (disruptive)
vältozäsokat okoz(hat)nak például a technológiai változások, a munkaerőpiac
átalakulása, a demográfiai változások és a migráció, a populista politika és újfajta
autokrata rezsimek terjedése, a továbbra is fennmaradó és új társadalmi egyen¬
lőtlenségek, a változó nemi szerepek, klímaváltozás és globalizáció (Rado, 2020).
Az OECD legfrissebb jelentése, amely áttekinti az oktatást érintő változásokat,
trendeket, szintén kiemeli (tágabb társadalmi-gazdasági kontextusba helyezve) a
jövő munkavállalóinak felkészítésében az oktatási rendszer felkészültségének kér¬
dését (OECD, 2022). Ez egy komplex kérdéskör, ami nem csak a tanulási-tanítási
folyamatokat vagy az oktatás tartalmát érinti. A felsorolt társadalmi-gazdasági
változások nyomán változnak az elvárások az oktatási rendszerrel szemben, de
változnak azok a lehetőségek is, amelyeket az oktatási intézmények alkalmazni
tudnak a céljaik elérése érdekében (pl. digitális oktatás).

A változások előtérbe helyezik és megerősítik az élet minden területére ki¬
terjedő (life-wide learning) és az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning) fon¬
tosságát. Ebből kifolyólag kutatásunkban nem az oktatási szektor egy specifikus
szeletére fókuszálunk, hanem a pedagógus professziót helyezzük előtérbe, amin
keresztül integráltan tudjuk értelmezni a felsőoktatás (pedagógusképzés) és a
köznevelés (pedagógusok munkahelye, munkahelyi tanulás színtere) egységét,
kapcsolódását, feltérképezve a tágabb tanulásipar (learning industry) jelentőségét
is (pl. munkaerőpiaci elvárások, a tanári kompetenciák alternatív felhasználási
területei pl. oktatástechnológiai vállalkozások stb.) világát is. A változó munka¬
erőpiaci-igényekkel kapcsolatban is az egyik meghatározó változást a technológiai
fejlődés jelenti, ezért kutatásunkban a tágan értelmezett, digitális transzformáció
fogalmára és az ennek nyomán felmerülő változásokra helyezzük a hangsúlyt,
de nem szabad elfelejtenünk, hogy a változások hátterében további, hasonlóan
komplex jelenségek állnak.

Továbbá az is indokolja a technológiai változásokra helyeződő hangsúlyt, hogy
2023-ban már nemcsak egy erősen digitalizálódó munkaerőpiacra kell felkészítenie
az oktatási rendszernek a tanulókat, hanem magának az oktatási rendszernek is