Ez azért is lényeges, mert Pilinszky is e — Sepsi Enikő egyik tanulmányában is emlí¬
tett — kihagyásos dramaturgiát használta színműveiben.? Ascher Tamás rendezése
a mű kortársi érvényességét kereste, és a tőle megszokott kompozíciós készséggel és
atmoszférateremtő erővel nyúlt ehhez a műhöz is. A rendezésben , a megtartás és
a megtartáson belül az elmozdítás" az uralkodó, a jellemző." Ascher Tamás Camus
és Wajda értelmezésétől eltérően azt érezte ,izgalmasnak és aktuálisnak, amit ez
a mű a csoportalakítás, a politikai szervezkedés igényeiről, mozgatórugóiról, belső
szerkezetéről feltár, hogy ki miért csatlakozik valamilyen szervezethez, hogy ez
a szervezet miként működik, s miként romlanak, torzulnak el a szervezkedés erede¬
tileg igazolható, nemesnek tetsző céljai"." A politikai-társadalmi mondandón túl
a rendező a regény , lázas, víziókkal teli" atmoszféráját is magáénak érezte. Az Ör¬
dögök rendezése közben határozta el, hogy saját korábbi színházi gyakorlatához
képest is , másfajta, őszintébb színházat" próbál csinálni.? Úgy érezte, hogy stilizá¬
lási törekvéseivel csak , üdén ravaszkás színházi érdekességet" hozott létre, de sze¬
rette volna , jobban megközelíteni a valóság zűrzavarát és brutalitását" és ennek
a lehetőségét megtalálta Dosztojevszkij művében. Ascher Tamás utóbbi elképzelései
összecsengenek Andrzej Wajda gondolataival, mely szerint , Dosztojevszkij alakjai
tele vannak következetlenséggel, ellentmondó szenvedélyekkel. [...] Minden egyes
színpadon lezajló jelenetnek ez kell, hogy megadja a ritmusát: a zuhanás és az őrü¬
let". Összegezve: Ascher Tamás ,egy a filmhez közelítő, naturálisabb játékstílus
[...] lehetőségeit" kereste, ,a színészi létezésnek egy eredetibb, intenzívebb,
hazugságmentesebb formáját"." Az előző gondolatok részben összecsengenek Pi¬
linszky János azon írásaival, ahol a , jelenlét színházáról", a színészi jelenlét másfaj¬
ta minőségéről értekezik." Ugyanakkor Pilinszky színházi víziója jelentősen eltávo¬
lodik attól a nyersebb, naturálisnak is mondható játékmódtól, amit Ascher Tamás
említ az Ördögökben használt játékmód kapcsán. Valójában Ascher Tamás finom
stilizációi, ritmusjátékai, groteszkbe hajló jelenetszerkesztései, kimerevített jelenet¬
képei, látványkompozíciói találkoznak Pilinszky elképzeléseivel is, még akkor is, ha
alapvetően más színházi formákban gondolkodtak."
9 Sziládi: Jegyzetek, 10.
“ Ascher Tamas hozzászólása, in Mihályi Gábor: Ördögök, in uő: A Kaposvár-jelenség, Budapest,
Múzsák, 1984, 438.
2 Vö. Spiró György: Ket fiatal rendezö, Nagyvilag, XX. évf., 1975/5, 782-785.
8 Dosztojevszkij-Wajda: Ördögök. Az előadás müsorfüzete, 7.
# Uo.
15 Vö. Pilinszky: Ismét a szinhäzrél, 629-630.
16 Vö. uő: Korunk színházáról, in uő: Esszek, cikkek, 437-439.