OCR
PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZI ESSZÉINEK ÉS DRAMATURGIÁJÁNAK HATÁSA képes szemlélni bármely alkotó, , egyszerre kritikával és szeretettel". Utóbbit érthetjük egy színészi alakformálásra vagy egy rendezői közelítésre is. Színikritikáiban is gyakran felhívja a figyelmet azokra az előadásbeli mozzanatokra, ahol az alkotó e , jézusi pillantással" volt képes közelíteni szerepéhez alakjai formálása közben. Pilinszkyt leginkább az ilyen előadások érdekelték. Már színdarabjai megírása után született az Ismét a színházról című írás, ahol a színpadi tér és idő törvényeiről, a színpadi jelenlét lényegéről ír: ,a színház [...] nem azonos a való világgal, de sűrített terében és idejében képes a maga külön nyelvén és a maga külön jelenlétének erőterében életünk egy-egy töredékét is kivételes módon abszolutizálni, mélyebb, időtlenebb és titkosabb összefüggéseiben südvözítenix."" A színészek játékában is mindig ezt a színpadi igazságot, jelenlétet kereste. IRODALMI ÉS FILMES HATÁSOK A Pilinszkyre nagy hatást tett szerzők közül az következő tanulmányrészben Dosztojevszkijt szeretném kiemelni. Míg Samuel Beckett művei inkább formailag hatottak rá, főleg a tér- és időkezelésben, Dosztojevszkij műveinek témái, gondolatvilága, különösen a bűn és a bűntudat, bűnbánat regénybeli, majd későbbi filmes és színházi értelmezései szinte egész alkotói időszaka alatt foglalkoztatták, többször újraolvasta Dosztojevszkij műveit. Talán Bach művészetével tudott hasonlóképpen azonosulni, Bachról szóló tanulmányai hasonlóan bensőségesek: , Bach hallgatásának nincsenek hangulati feltételei. Ez azonban épp erejét jelenti. Bach olyan erős, mint az égbolt. [...] Bármilyen állapotomban, hangulatomban, szükségemben közelíthetek hozzá." Pilinszky viszonylag nagyszámú esszét szán Dosztojevszkijnek. A Visconti és Dosztojevszkij című tanulmány, bár nem a színházhoz kapcsolódik, mutatja, hogy Pilinszkyt egész alkotói pályáján foglalkoztatta, hogy Dosztojevszkij kérdései, problémái, hite és alakjai hogyan hatnak saját kora környezetében, például a kortárs filmben, Visconti Milánójában, 1960-ban." Előzmény: A Fehér éjszakák című film kiindulópontja is az, miképp viselkedne egy Dosztojevszkij-hős 20. századi környezetbe átültetve. Pilinszky Visconti Rocco és fivérei című — az olasz = a s Az elébe került szívvel — legyen az Karamazov Iván, Anna Karenina — tökéletesen egyedül kíván maradni, mintha a világon rajtuk kívül semmi egyéb nem volna." Pilinszky János: Tűnődés az evangéliumi esztétikáról, in uő: Esszék, cikkek, 127. Pilinszky János: Ismét a színházról, in uő: Esszék, cikkek, 629. Uö: Vallomás Bachról [Hangfelvétel, Magyar Rádió, 1966], in uő: Publicisztikai írások, szerk., jegyz. Hafner Zoltan, Budapest, Petöfi Irodalmi Müzeum, 2010. https://konyvtar.dia.hu/html/ muvek/PILINSZKY/pilinszky00373/pilinszky00666/pilinszky00666.html (Letöltes: 2021. szeptember 25.) U6: Visconti és Dosztojevszkij, in uő: Esszék, cikkek, 123. = S «159 »