OCR
N. MANDL ERIKA Sok esetben inkább a dráma érdekelte Pilinszkyt egy-egy előadás kapcsán, ilyenkor az előadás színpadi megvalósulásáról keveset tudunk meg a kritikából.? Erre példa Miller Pillantás a hídról című darabjának előadásáról szóló kritikája. Különösen vonzódott az olyan darabokhoz, ahol a bűn és a halál kapcsolata, a bűn felismerésének képessége állt a középpontban. Pilinszky szerint a szerzőt e darabjában az emberi együttélés, s az együttélésben felhalmozódó , gyúlékony anyagok" és vétkek érdekelték." Pilinszky kritikái a korabeli előadások rekonstruálására korlátozottan alkalmasak, de mindenképpen fontos recepciótörténeti források, főleg a közönség reakciójának egyedi leírásai és a látványelemek vagy a színészi játék szuggesztív erejű bemutatásai miatt — még akkor is, ha e kritikákból sokszor többet tudunk meg Pilinszkyről, mint a rendezői koncepcióról. A külföldi előadásokról szóló egyéni hangú leírásainak forrásértéke persze vitathatatlan. Színészportré, színházesztétika Köztudott, hogy Pilinszkyt szoros alkotói barátság kötötte Törőcsik Marihoz, és a színésznő játszott is Síremlék című darabjának 1978-as népszínházi előadásában. Részletesebb színészportrét csak róla írt." A színésznőt méltató írásaiban a színészi technika apró részleteivel vagy a szerepfelfogásokkal keveset foglalkozott, nem tudjuk meg belőlük, hogy Törőcsik Mari hogyan oldott meg egy konkrét szerepet. Inkább a színészi jelenlét sajátosságait jellemzi: sugallatos és ugyanakkor tudatos színésznek tartotta Törőcsik Marit. Ő nem alakítja, ő táplálja szerepét [...]: szemünk láttára pillanatról pillanatra emeli ki szerepét önmagából és szövegéből, a teremtés [...] kockázatos gesztusával. Sugallatos művész [...] telve a zseniális rögtönzések csalhatatlan mintáival. [...] Utánozhatatlan ütemérzékkel lép ki-be az alakítás alapritmusából, minden mosolya, kitörése, ellágyulása meglepő, [...] hangjai és ellenhangjai finom variánsokban találkoznak, [...].15 Két fontos írást emelnék ki a művészet- és színházelméleti tanulmányok közül. Az egyik a Tűnődés az evangéliumi esztétikáról. Ezen , esztétika" lényege Pilinszky szerint az a , jézusi pillantás", ahogy egy emberi , esetet", sorsot, nyomorúságot 2 P. Müller: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, 431. 3 Pilinszky Janos: Pillantds a hídról, in uő: Esszék, cikkek, 95—96. 4 Vö. Horváth: Pilinszky János, a színikritikus, in E KÖTET BIBLIOGRÁFIAI ADATAI 5 Pilinszky János: Törőcsik Mari a színpadon, Vigilia, LXIII. évf., 1998/3, 223. e 158 e