OCR
HORVÁTH ZSUZSA ron lelkes és hívő ember, ennek ellenére, amit bemutatott, az nem okozott semmiféle emóciót".?" A színikritikákban három színésznő neve és szerepalakításának értékelése jelenik meg: Psota Iréné — Gruse szerepében, Tolnay Klárié — Blanche szerepében, és Horváth Terié. Psota Irén alakításáról így írt Pilinszky: , Ebben persze egy zseniális színésznőnek, Psota Irénnek is hatalmas része van, ki oly árnyalt és fegyelmezett, intim és legendásan távoli egyszerre, amire talán csak japán színészek képesek." , Tolnay Klári Blanche alakításával pályája csúcsára érkezett. [...] Ahogy ez a színésznő elment, Tolnay Klári úgy lép elénk a színpadra. Mezítelenre mosdott, utolsó szerep utáni arccal."? Horváth Teri alakítását pedig így látta: , Horváth Teri Johannája a teljesség élményével ajándékozott meg bennünket." , Az ég nyelvén a kiválasztott és megcsalt szegénység, lánglelkű gyermeki hit és tisztaság fuldokolt és dicsőült meg előttünk Horváth Teri átélésében, a legmélyebb szegénység és a legmagasabb elhivatottság, ahogy azt egykor a passiójátékok szereposztása is megkívánta." A teljesség igénye nélkül, de törekedve a legteljesebb áttekintésre, még két, nyomtatásban nem, csak kéziratban fennmaradt — azóta már kiadott — színházi kritikát említek meg, mivel itt is fókuszban a színészek, a színészi alakítás és a szerepértelemzés áll. Az egyikben, a Törőcsik Mari a színpadon címmel Törőcsik Mari nemzeti színházbeli Tánya alakítását emelte ki, a másikban, a Ruttkai Éva — Latinovits Zoltán páros szereplésével a vígszínházbeli Várkonyi Zoltán rendezte Shakespeare Rómeó és Júliáját értékelte Pilinszky. Az előbbi vélhetően 1960 márciusából, míg utóbbi az 1963. január 17-i bemutató körüli időkből származik, vagyis illeszkedik a korábban említett szűk időkerethez. A kéziratban fennmaradt — nyomtatásban csak posztumusz, 1998-ban megjelent — Törőcsik Mari a színpadon című írás Arbuzov Tánya című Grigorij Konszkij-mű nemzeti színházbeli előadásáról íródott, melyet 1959. november 5-én mutattak be (a cikk nem sokkal a bemutató után születhetett).! Ebben a kritikában és színészportréban egyértelműen a színésznő, a művész színpadi jelenléte, játéka áll a középpontban. 37 Ádám Ottó: Manipuláció a nézővel, Színház, II. évf., 1969/4. http://epa.uz.ua/03000/03040/00027/ pdf/EPA03040_szinhaz_1969_04_045-048.pdf (Letöltés: 2022. január 10.) Pilinszky: Az anyaszív drámája, 160. U6: A vagy villamosa, 211. Uő: Johanna a máglyán, 341. Uő: Törőcsik Mari a színpadon, in Pilinszky János Publicisztikai írások, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2010. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129 (Letöltes: 2022. januär 10.) 38 39 40 41 e 150 +