OCR
PILINSZKY JÁNOS, A SZÍNIKRITIKUS mellett? Izgalmas kettős. — Sötét mennyország című oratóriumom zenei felvétele van — feleli a költő —, Szervánszky Endre zenéje, Ádám Ottó rendezi." A produkciót jelentős várakozás előzte meg, mégis, épp zenei téren keltett csalódást; Raics István például e tekintetben csupán konvencionális kíséretnek nevezte. — foglalja össze Maczák Ibolya az 1964-es közös munka korabeli jelentőségét és fogadtatasat.* Ha elfogadjuk Nanay Istvan és Koltai Tamas értékelését, akkor kapunk egy lehetséges magyarázatot arra, hogy miért szakadhatott, szakadt meg Adam Otto és Pilinszky alkotótársi kapcsolata: Az az Ádám Ottó - írja Nánay Tamás -, aki pályakezdése után rögtön, aztán a szegedi és az első Madáchbeli éveiben kristálytisztán és pontosan analizálta a színházi életet, kiállt a megújhodás, a kísérletezés szükségessége mellett, a hatvanas évek második felétől keményen elítélte, jobb esetben múló divatnak aposztrofálta az Európában terjedő színházi irányzatokat, az , önmegvalósító" rendezőket, a színpadon megjelenő kegyetlenséget, extremitást, s ezzel együtt a Magyarországon bontakozó amatőr-alternatív kezdeményezéseket is.** Összevetve Ádám Ottó rendezői pályafutásának művészi mérlegét Nanay Istvan összegzésével, értékelésével, kísérteties egybeesésre figyelhetünk fel. Nemcsak a Madách Színház előadásairól írott kritikák sorozata szakadt meg 1964-ben Pilinszkynél, hanem a KZ-oratórium bemutatásával a közös munkának, s így az esetleges színházról való közös gondolkodásnak is vége szakadt. Ennek a szellemi eltávolodásnak a dokumentuma a Színház folyóiratban 1969 áprilisában megjelent Ádám Ottó-írás a Manipuláció a nézővel, melyet a következő hónapban Koltai Tamás Színház és manipuláció című írásában értelmezett, gondolt tovább." A két írás alaposabb elemzésére itt nincs mód, csak egyetlen hangsúlyos momentumot emelek ki belőle: Ádám Ottónak a krakkói Grotowski-féle A Kordián című klaszszikus előadásáról — melyen részt vett — az a sommás véleménye, hogy , Grotowski 33 Maczák Ibolya: Pilinszky a színpadon, Tiszatáj, 2021. november 17. https://tiszatajonline.hu/ szinhaz/pilinszky-a-szinpadon/ (Letöltés: 2022. január 10.) 34 Nanay István: A szépség és a harmónia elkötelezettje. Ádám Ottóról (1928—2010), Színház, 2010/7. http://szinhaz.net/2010/07/28/nanay-istvan-a-szepseg-es-a-harmonia-elkotelezettje/ (Letöltés: 2022. január 10.) (Kiemelés: H. Zs.) 35 Adam Otto: Manipulacié a nézével, Szinhdz, IL. évf., 1969/4. http://epa.uz.ua/03000/03040/00027/ pdf/EPA03040_szinhaz_1969_04_045-048.pdf (Letöltés: 2022. január 10.) 36 Koltai Tamás: Színház és manipuláció, Színház, II. évf., 1969/5. http://wvww.epa.hu/03000/03040/ 00028/pdf/EPAO3040 szinhaz 1969 05.pdf (Letöltés: 2022. január 10.) «149 »