OCR Output

FARKAS GYÖRGY
A FILM
Bevezető

Az első jelenetben ködös tájon pásztáz a kamera, kietlen dombokat látunk és
halotti emlékoszlopokat, miközben egy kórus elkántálja a történet summázatát.
Majd az egyik emlékoszlop feliratát látjuk szuperközeliben: , Egykor itt állt a
Pókháló kastély". Ahogy szétoszlik a köd, meglátjuk a kastélyt. Mivel semmiféle
utalást nem tesz Kuroszava arra, hogy a flashback megoldással csupán az egy¬
kori történetet akarná bemutatni, megalapozott lehet a gyanúnk, hogy a jelen
és a múlt összekapcsolásával az időtlenség metaforáját állítja elénk a rendező.
Ezt megis erősíti a kórus néhány mondata: semmi nem változik a világban, csak
a történetek szereplői, a végeredmény mindig ugyanaz. Az emberi vágyak nem
változnak, újra meg újra csúfos eredményre vezetik gazdájukat.

A kastélyt Kuroszava a Fudzsi-hegy oldalában építtette fel. A környéket borító
vulkanikus, fekete kőzet markáns hátteret fest az egész filmhez. Ehhez a gyászos
hangulathoz szegődik társul a film legnagyobb részét átható szél, ami fekete port
vagy ködöt kavar szemünkbe. Nem evilági környezet ez. A kastély formájának
érdekessége, hogy Kuroszava a látványosság okán több létező és erre a korra
jellemző kastélyformából állította össze. A kastély elhelyezkedése és felépítése
jól érzékelteti, hogy milyen lehetett a 15-16. századi polgárháború idején Kiotó.

Határok és határátlépések

A film legelső jelenetétől kezdve Kuroszava újra és újra elénk tárja, hogy feldol¬
gozásában milyen jelentősége van a határoknak és határátlépéseknek. Nem csak
Vasizu vívódásaiban találjuk meg a határok kiemelkedő szerepét, de további
számos lehetőséget is kihasznál a rendező. Véleményem szerint ezek mind arra
utalnak, hogy a film alapkérdése is az, hogy milyen határok befolyásolják az em¬
ber döntéseit, és mi készteti arra, hogy ezeket a határokat átlépje, akkor is, ha az
életét meghatározó társadalmi környezet ezeket megtiltja számára.

Már a keretet adó bevezető jelenet is határátlépést mutat be — a mostani kor
és az egykor volt között — majd ennek jelentőségét Kuroszava megerősíti a film
első szekvenciájában. Miután a köd elül a bevezető jelenet végén és meglátjuk
a kastélyt, egy hírnök érkezik rohanvást, majd hosszasan dörömböl a kapun
bebocsátásért. Híreket hoz a csatamezőről a kastélyban ülésező haditanácsnak.
Rossz híreket. Így a tanácsban az lesz a legfontosabb kérdés: menni vagy ma¬
radni. Kitörjenek a kastélyból és avatkozzanak be a csatába, vagy maradjanak,
és várják ki, mire jutnak csapataik az ellenség ellen.

s 272"