OCR Output

HATÁROK ÉS (TILTOTT) HATÁRÁTLÉPÉSEK — KUROSZAVA MACBETH-FILMJE

A hírnök ugyan csak a csatamező és a hátország közötti határt lépi át, azon¬
ban a narratívával Kuroszava még inkább hangsúlyossá teszi, hogy filmjének mi
a központi témája. A háborús helyzetet egy tiltott határátlépés (árulás) idézte
elő, és a jelenet konfliktusát képező kérdés is arra vonatkozik, hogy át kell-e
lépni egy bizonyos határt vagy sem. Az első hírnököt további három követi,
egyre sűrítettebb montázst használva, hiszen az első hírnök érkezéséből már
tudjuk, hogy milyen lépéseket kell megtenniük. A szeriális ismétlés megerősít
bennünket abban, hogy a két helyszínen tartózkodó, cselekvő személyek közöt¬
ti elválasztásnak a tér-idő kontinuumon kívül is van értelmezési tartománya.
A kastélyon belül tartózkodó passzív szereplők és a csatamezőn aktívan cselekvő
szereplők közötti elválasztással azokat a határokat is kijelöli, amelyek mentén a
teljes történet kibontakozik.

A film második szekvenciájában Kuroszava egyértelműen megadja az irány¬
mutatást, ha a korábbi két egység után még lennének kétségeink. Vasizu és Miki
lóháton igyekeznek vissza a győztes csatából a kastélyba. A filmnek ezen a pont¬
ján elhangzó néhány mondat alapján átláthatjuk a film történetének térbeli vo¬
natkozásait. A hegyoldal, ahol a kastély helyezkedik el, és a csatamező — vagyis
a világ többi része — között találjuk a Pókháló erdejét, ami különös erővel védi a
kastélyt: a benne lakó szellemek elveszejtik az idegeneket.

Vasizu és Miki megállnak a különleges erdőben egy percre. Az eső zuhog.
Micsoda furcsa nap" — állapítja meg Vasizu. De már indulnak is tovább, remé¬
nyeik szerint a kastély felé. Azonban az erdő megmutatja az erejét. Balról jobbra,
aztán jobbról balra lovagolnak egyet, majd megállnak tanakodni — mi történik?
Eltévedtek? Csakis a gonosz szellem hatása lehet. Bátorságot erőltetve magukra
újra nekiindulnak, harcba szállva a szellemmel. Legalábbis ez a szándékuk. Két
sor újabb lovaglás után, amit harcias kiáltások és a láthatatlan szellemnek szánt,
kilőtt nyilak kísérnek, erőfeszítésük ismét nem vezeti őket közelebb céljukhoz,
ehelyett rátalálnak a szellem kunyhójára.

A filmben található határok és határátlépések közül az egyik legfontosabb
jelenik meg itt: a jelen világ és egy más(ik)-világ közötti határ. Vasizu és Miki
betekintést nyerhetnek egy a halandók elől elzárt világba. A jelenvaló világ mö¬
gül feltárulkozó transzcendens megnyilvánulás nem véletlenül kelt rémületet az
egyébként harcedzett hősökben. Vasizu számára még inkább félelmetes, hogy
olyan dolgokról hall, amiket egyébként lelke mélyére száműzne - erőszakos ha¬
talomátvétel -, de még inkább rémisztő, hogy az, akiről ő még csak azt sem
tudja, hogy evilágról származik vagy sem, őt név szerint ismeri. Mégis talán
a legfélelmetesebb, hallani a jövőt, mint már megtörténtet, és átélni, ahogy a
lehetőség bizonyossággá válik mélyen legbelül.

+273 +