OCR
418 V. A MODERNIZÁLÓDÁS A vásár értelemszerűen hozzátartozik a búcsúhoz, annak elválaszthatatlan része akkor is, ha sokszor úgy látszik, mintha , útban lenne". Akik kifejezetten vallási célzattal érkeznek, azok sem vonják ki magukat, nem mennek el félrefordított fejjel az árusok asztalai, sátrai mellett. Akár emléktárgyak vagy kegytárgyak vásárlása, akár az étkezés a cél, a búcsús tömeg ellátására nem is nélkülözhetők az árusok. Ahogy a csikszentkiralyi Tanczos Simon mondja: Kihasználva az alkalmat, ezek a saját érdeküket [nézik], üzletemberek, értette-e. Kihasználják ezt az alkalmat. Régi közmondás volt, hogy a búcsút pénzzel járják. Nahát, aki elment a búcsúra, otthon vagynak neki még szeretettei, valami ajándékot vásárolt, ahogy a pénze érte, értette-e. Ezelőtt egy olyan mézes pogácsát vagy nem tudom mit, kinek a pénze hogy ütte. Valamit vett, s ha nem, pattogatott kukoricát vett egy tasakkal, ha arra futta a pénze, de valamit vett. Az nemigen fordult elő, hogy az illető, öregasszony vagy fiatalasszony vagy bárki, hogy elment, hogy egy csekély ajándékot az otthon maradottaknak, gyermeknek vagy szeretetteinek, hogy ne vegyen. Ez aztán tudja, olyan széles skálát öltött magára, tudja. Szárnyait kieresztette, értette-e. Most már sírunk erre, sírunk arra, de a nép közt több pénz van, értette-e. Nincsen-nincsen, de csak van, érti-e. S akkor most már nem pattogatott kukoricát veszen neki, vagy mézes pogácsát, hanem vagy egy órát veszen, vagy egy szentképet veszen. Most azt mondjuk, akinek a pénze hogy fussa." A szervezők és a vezetők között is visszatérő téma, hogy a búcsú szakrális jellegét meg kell őrizni, hogy a búcsú ne változzék majálissá, ne híguljon fel. À ,bücsüfia” mint a búcsúkból hazavitt ajándék, illetve emléktárgy számos helyen szerepel a leíró néprajzi szakirodalomban, főként a régebbi időkben, Bálint Sándor, Bárth János és más szerzők műveiben."" Az említések főként néhány tárgy (mézeskalácsok, kegytárgyak, szentképek, rózsafüzér, viaszfigurák, gyermekjátékok, gyertyák) felsorolására szorítkoznak, ritkábban esett szó búcsús vásárok leírásáról, mint például a Szeged alsóvárosi búcsúé."! Többször is bemutattak szép búcsús tárgyegyütteseket: Soós Sándor Szentendrén, a MADOK-program keretében pedig Vácott."? Bárth János 1980-ban az illancsi tanyák népének hajósi búcsújárásáról szólva a búcsúfia kapcsán úgy fogalmazott, hogy „az utóbbi évtizedben az ajándékok az árukínálatnak megfelelően egyrészt racionálisabbakká, praktikusabbakká, másrészt pedig egyre giccsesebbekké váltak. Boltban is kapható, mindennapos gyári holmi és hitvány tömegáru árasztotta el a búcsúk sátrait, miként a vásáro769 Interjú Tánczos Simonnal, 1997. mäjus 18., Csikszentkiräly. 7 Balint 1977. II. k. 281, Barth J. 1980, 1990. 391. 71 Ambrozay-Nagy-Noskova 1999. 772 Soös 1987, Csukovits 2006, 2007.