OCR Output

144 IN. A FELMÜLT (1949-1989)

érezhettek, akit már régről ismerhettek, hiszen ő 1944-ben Somlyón működött, ver¬
sei megjelentek a ferences sajtóban. Hamarosan hét év kényszermunkára ítélték...

1957-től kezdve P. Daczó Lukács a külső körülmények leírása közben sokszor
szóba hozta a papi munka lehetőségeit és keserveit is.

Mivel a kegytemplom nem volt plébánia, keresztelni, esküdni, temetni az em¬
bereknek a plébánoshoz kellett fordulniuk, ám sokan szerették volna gyermeküket
a kegytemplomban keresztelni, vagy házasságukat ott megáldatni. Ilyenkor meg¬
egyezesre volt szükseg a csobotfalvi (=csiksomlyöi) plébános és a páter között,
mert ennek anyagi vonzatai is voltak. Volt, hogy a plebänos ment a kegytemp¬
lomba, volt, hogy räbizta a teendöket a ferences atyära. Ugyancsak anyagi vonza¬
ta volt a vízkeresztet követő házszentelésnek, ami eleven szokásként élt az egész
környéken (mind a mai napig). A plébános nem vette jó néven, hogy ezt a páter
is végzi, s ő a rosszallást megérezve és a szemrehányástól tartva ezt egy-két év
után, 1961 körül abba is hagyta; nem kis keserűséggel jegyezte meg a plébános
anyagias hozzáállását, pénzzel való bánásmódját.

Nehezebb kérdés volt a hitoktatás. 1957-1958-ban még nagyobb számban voltak
gyerekek, mert akkor még nem akadályozták a hitoktatást, ami heti két alkalom volt.
Ebből a tanévből fennmaradt a páter , hittanfüzet"-e, amely egy tantárgyi napló:
osztályonként szerepel benne tíz-húsz név, strigulázva van a jelenlét és a hiányzás,
pontosan fel van írva az elvégzett anyag. Három év múlva, az egyházzal szembe¬
ni erősebb retorziók idején aztán az állami hatóságok minden erővel akadályozni
igyekeztek ezt a tevékenységet, voltaképp sikerrel. A létszám erősen lecsökkent,
csak hárman-négyen maradtak. Erősebb rábeszélés, többszöri figyelmeztetés mellett
gyarapodott kissé a létszám tizennégy-tizenötre." A páter újra meg újra kifakadt
a rendszer ateista szelleme ellen. Gyűlések, körök, elfoglaltságok miatt a gyerekek¬
nek vasárnap is iskolába kellett menniük. Megfenyegették, megszidták, akiről kitu¬
dódott, hogy templomban volt." A hittanra járó gyerekeknek is csak a kisebb része
járt el a vasárnapi misére, de volt, aki hűséges maradt. Pál József Csaba, a jelenlegi
temesvári püspök például P. Daczó Lukács temetésén, 2018 novemberében idézte
fel személyes beszélgetésben, hogy ő annak idején a Lukács atyával való kapcsolat,
a hittanórák következtében köteleződött el az egyház és a papi hivatás mellett."

1961-1962-ben, a magyarországi téeszesítés második hullámával egy időben
zajlott le a kollektív gazdaság megszervezése. Ezek a megpróbáltatások, még ha
csak közvetve is, a papot is erősen igénybe vették.

Ez év [1962.] január 28-án avatták fel itt, Csíksomlyón a kollektív gazdaságot.
Itt aránylag könnyen ment. A felcsíki és az alcsíki falvakban azonban nagyon
sok ember erősen megszenvedett a kollektivizálásért. Ennek történetét leírni

36° Daczé HD 12b. (1961. V. 2.)
370 Daczó HD 13a. (1961. V. 2.)
371 Emlekezeseit kötetben is olvashatjuk: Huszär-Magyar 2021.