OCR Output

4. ÉPÜLETEK ÉS TEREK 59

boltozattöl.”'?? Fölötte egy attól teljesen független, többszintes barokk fedélszék
helyezkedik el. A többszöri kisebb földrengések emiatt nem tettek maradandó kárt
a rugalmas tetőszerkezetben.

A külsőnél kidolgozottabb és gazdagabb a templom berendezése és belső díszí¬
tése. A szószéket a jobb oldalon helyezték el úgy, hogy az ott álló szónokot minde¬
nütt jól lehessen hallani, megközelítése pedig kívülről, a rendház emeleti folyosója
felől történik. Ez a rangosabb megoldás, mert a pap szószékre vonulása láthatatlan
marad, megjelenése így ünnepélyesebb lehet. Hasonló megoldás sok erdélyi fe¬
rences templomban található (Dés, Kolozsvár, Torda, Székelyudvarhely, Szárhegy,
Nagyszeben, Kézdivásárhely, Fogaras). A 20. század fordulóján kerültek a szen¬
télybe - a kegyszobor méretéhez képest másfélszeres méretben — a magyar szent
királyok Tirolban sablonra megformált szobrai. Az oltárokról, orgonáról, festésről,
üvegablakokról és másokról P. Boros Fortunát és P. Márk József könyvei minden
további részletet tartalmaznak."

Százas nagyságrendben vannak
a szentélyben templomi hálatáblák. Ezek
a votív tárgyak, amelyek kései utódai
a 18. századi (nemes)fém öntvényeknek,
Magyarország- és Európa-szerte a 19.
század vége óta széles körben elterjed¬
tek. E táblák is monografikus elemzés
tárgyai lehetnének, ha nem is amiatt,
hogy a mögöttük lévő történetek feltár¬
hatóak lennének, inkább a tömegessé¬
gükből kirajzolódó sztereotípiák okán."
Csíksomlyón az 1960-as években néhány
tucat volt belőlük, az évszámokból ítél¬
ve a nyolcvanas években különösen is
megszaporodtak, és a gyarapodás foly¬
tatódott az 1990-es évek folyamán és
azt követően is. Mára többször láthat¬
juk azt is, hogy hely híján ezeket már
nem rögzítik a templom falához, csak
felakasztják, egymásra helyezik. Az ál- , a
talanosan elterjedt fehér marvanytablak 13. Offerek a 18. szäzadböl (2016)

132 Veöreös 2005b. 289.

133 Boros 1943, 1994, Mark 2014.

134 Bälint-Barna 1994. 219.

135 A szökefalvi kegyhely csodäit elemzö Györfy Eszter is úgy látja, hogy ,az egyéni élethely¬
zetek, amelyekben az illető csodás segítséget kapott, sajnos az ilyen sematikus, pár szavas
formulák alapján nem rekonstruálhatók". (Győrfy 2012. 141.)