Egyetlen, sérült kézirata maradt fent 1638-ból a Csoma-kódexben." Első kiadása
 Heltainé kolozsvári nyomdájában készült 1577-ben." 1776-ig még tíz kiadásáról tu¬
 dunk.5 Érdemes megemlíteni, hogy ismerjük a mű dallamát is, amelyet az 1577-es
 kiadás címlapja jelez: ,Az Mátyás Király Historiájának notájára", amely Görcsöni
 Ambrus énekére utal. A szakirodalom szerint Görcsöni művének első kiadása 1570¬
 1573 közötti. Ha ez így van, akkor nem Hunyadi írta a nótajelzést trójai históriája elé
 1569-ben, hanem a Heltai-nyomda 1577-ben."
 
Hunyadi trójai története azért fontos a magyar irodalomtörténet számára, mert
 nem csak ez az első ismert, hanem a legrészletesebb magyar nyelvű feldolgozása
 is a népszerű történetnek. Fekete Imre Sámsonról szóló 1546-os bibliai históriá¬
 jának Hoffgreff-féle nótajelzésében feltűnik ugyan egy Hunyadiénál korábbi trójai
 ének emléke („Iröja nötäjära”), erről azonban — példány hiányában — semmit sem
 tudunk." Talán ez ugyanaz a Tröja-nötajelzes („Az Tröja nötäjära. Avagy: Nagy sok
 szent Iräsokröl emlek”), amely Szkhárosi Horvát András Kétféle hitről: a Krisztusbéli
 és a pápai foltos hitről című 1544-es énekének elején is megjelenik. De az is lehet,
 hogy egy másik Trója-énekre utal, mert a nótajelzéssel, amelyet Szkhárosinak tu¬
 lajdonítunk, majd csak a Bornemisza-féle énekeskönyvben találkozunk 1582-ben."
 Tinódi Sebestyén neve merülhet még fel, akinek ifjúkori, kéziratban maradt, 1538
 körüli Jaszón és Médeiája szintén a trójai mondakörhöz tartozik, azonban ennek tör¬
 ténetvezetése a háború elejéig sem jut el." Ezeken kívül a 16. századból — Hunyadién
 kívül — még három olyan művet ismerünk, amely ténylegesen a trójai háborút vagy
 legalábbis annak egy részletét dolgozza fel. Hunyadi történetéhez időben legköze¬
 lebb a Lévai Névtelen 1570-es verses históriája áll, ez azonban Helené és Parisz
 289 strófányi szerelmi történetére fókuszál, amelyhez a trójai háború csak az üszkös
 romoktól füstölgő 54 versszaknyi díszletet biztosítja a szerelem veszélyes hiábavaló¬
 ságára figyelmeztetve." Csáktornyai Mátyás 1592-es éneke viszont a tízéves háború
 egyetlen röpke epizódját dolgozza fel alig 188 versszakban: Aiax és Ulysses vetél¬
 kedését a halott Achilles fegyvereiért." A harmadik históriás ének, Huszti Péter
 Aeneise szintén 1569—1570 körül keletkezhetett, de a trójai háború és ennek mito¬
 lógiai háttere csak egy 156 strófányi bevezető Aeneas kalandjaihoz.” A fentiekhez
 
 
66 MTA Könyvtár és Információs Központ, Kézirattár, K 72, 27-66"
 
§7 Hunyadi 1577.
 
68 Lásd 71. oldalon.
 
69 Horváth-Lévay—Orlovszky-Stoll-Szabó-Varjas, kiad., RMKT XVI/9, 556—561.
 7 Hoffereff; R3°.
 
71 Bornemisza 1582, 198" (RMNy 513).
 
72 Szilädy, kiad., RMKT XVI/1, 371-381. Lasd még: Dézsi 1911; Kiraly 1917, 11-13.
 7 Hoffhalter 1576.
 
4 Csáktornyai 1592.
 
75 Huszti 1582.