bot (inf, méd): a robot szóból rövidített kifejezés, algoritmusok segítségével műkö¬
dő, automatikus feladatokat végrehajtó szoftver
Budapesti Iskola (film): dokumentarista játékfilmeket készítő mozgalom, mely a
Balázs Béla Stúdióból indult az 1970-es években
chatbot (inf): a chat (beszélgetés) és a robot szó összeolvadásából született kifeje¬
zés; olyan mesterséges intelligencia által irányított szoftver, amely írásban vagy
szóban automatikus választ ad a felhasználó kérdéseire; számos cég alkalmazza
virtuális asszisztensnek honlapján vagy közösségimédia-oldalain
cliffhanger (film): sorozatepizödok függöben hagyott cselekmenye
cosplay (méd): a costume és a play szó összeolvadásából született kifejezés; olyan
esemény, amelyen a rajongók kedvenc műfajuk, sorozatuk vagy filmjük szerep¬
lőinek kosztümjeibe öltözve vesznek részt
Creative Commons-licenc (méd): a kreatív közjavak jogszerű megosztásának és
felhasználásának többféle kombinációját lehetővé tevő licencrendszer
cross-media (méd): a tartalomközlés egyszerre több platformon történő megva¬
lósulása
dashboard (inf): egyszerre több grafikont is megjelenítő, összetett adatelemzést is
lehetővé tevő adatvizualizáció
deepfake (méd): a tartalomhamisításnak az a formája, amikor mesterséges in¬
telligencia segítségével egy személy arcát és hangját montírozzák rá egy másik
emberrel készített videóra
didaktika (nev): az oktatás céljával, módszereivel, szervezési módjaival foglalkozó
diszciplína
diegetikus (film): a narratívum cselekményvilágába szervesen illeszkedő elem
digital scrollytelling (inf, méd): okostelefon segítségével, scrollozási technikával
megvalósuló digitálisnarratíva-befogadási technika
dinamikus vizualizáció (inf): a tendenciákat, folyamatokat audiovizuális formában
megjelenítő illusztráció, például a frontátvonulást bemutató térkép
edutainment (méd): az education (oktatás) és az entertainment (szórakoztatás)
szó összeolvadásából született kifejezés, amely a szórakoztatással megvalósuló
tanítási-tanulási folyamat
elliptikus elbeszélési mód (narr, film): kihagyáson alapuló, nonlineáris narráció¬
szerkesztés
emergens narratíva (inf, méd): a digitális keretrendszerekben (videójátékokban
vagy közösségi médiában) előre nem kódolt módon, a felhasználói interaktivi¬
tások által kibontakozó véletlenszerű narratív tartalomszervezés
emotikon (méd): az emberi arc érzelmeit és kulturális kódokat reprezentáló han¬
gulatjel, például a szmájli
empirizmus (fil): a 17. században domináns ismeretelméleti irányzat, amelynek
középpontjában a tapasztalati megismerés állt
ergodikus irodalom (irod, méd): olyan elbeszélés, amely végső formáját a felhasz¬
náló tevékeny beavatkozásait követően nyeri el, például a narratív videójátékok