OCR Output

186 I Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

bot (inf, méd): a robot szóból rövidített kifejezés, algoritmusok segítségével műkö¬
dő, automatikus feladatokat végrehajtó szoftver

Budapesti Iskola (film): dokumentarista játékfilmeket készítő mozgalom, mely a
Balázs Béla Stúdióból indult az 1970-es években

chatbot (inf): a chat (beszélgetés) és a robot szó összeolvadásából született kifeje¬
zés; olyan mesterséges intelligencia által irányított szoftver, amely írásban vagy
szóban automatikus választ ad a felhasználó kérdéseire; számos cég alkalmazza
virtuális asszisztensnek honlapján vagy közösségimédia-oldalain

cliffhanger (film): sorozatepizödok függöben hagyott cselekmenye

cosplay (méd): a costume és a play szó összeolvadásából született kifejezés; olyan
esemény, amelyen a rajongók kedvenc műfajuk, sorozatuk vagy filmjük szerep¬
lőinek kosztümjeibe öltözve vesznek részt

Creative Commons-licenc (méd): a kreatív közjavak jogszerű megosztásának és
felhasználásának többféle kombinációját lehetővé tevő licencrendszer

cross-media (méd): a tartalomközlés egyszerre több platformon történő megva¬
lósulása

dashboard (inf): egyszerre több grafikont is megjelenítő, összetett adatelemzést is
lehetővé tevő adatvizualizáció

deepfake (méd): a tartalomhamisításnak az a formája, amikor mesterséges in¬
telligencia segítségével egy személy arcát és hangját montírozzák rá egy másik
emberrel készített videóra

didaktika (nev): az oktatás céljával, módszereivel, szervezési módjaival foglalkozó
diszciplína

diegetikus (film): a narratívum cselekményvilágába szervesen illeszkedő elem

digital scrollytelling (inf, méd): okostelefon segítségével, scrollozási technikával
megvalósuló digitálisnarratíva-befogadási technika

dinamikus vizualizáció (inf): a tendenciákat, folyamatokat audiovizuális formában
megjelenítő illusztráció, például a frontátvonulást bemutató térkép

edutainment (méd): az education (oktatás) és az entertainment (szórakoztatás)
szó összeolvadásából született kifejezés, amely a szórakoztatással megvalósuló
tanítási-tanulási folyamat

elliptikus elbeszélési mód (narr, film): kihagyáson alapuló, nonlineáris narráció¬
szerkesztés

emergens narratíva (inf, méd): a digitális keretrendszerekben (videójátékokban
vagy közösségi médiában) előre nem kódolt módon, a felhasználói interaktivi¬
tások által kibontakozó véletlenszerű narratív tartalomszervezés

emotikon (méd): az emberi arc érzelmeit és kulturális kódokat reprezentáló han¬
gulatjel, például a szmájli

empirizmus (fil): a 17. században domináns ismeretelméleti irányzat, amelynek
középpontjában a tapasztalati megismerés állt

ergodikus irodalom (irod, méd): olyan elbeszélés, amely végső formáját a felhasz¬
náló tevékeny beavatkozásait követően nyeri el, például a narratív videójátékok