próbálnak megoldási javaslatot tenni, esetleg cselekvési tervet kidolgozni (Wang g
 Burris, 1997). A képi és verbális narrációk a nyilvánosság terébe is kikerülhetnek
 online vagy offline kiallitas keretében.
 
A fotóhang kutatási és pedagógiai eszköz is egyben. Egy dél-afrikai egyetem
 egészségügyi szociológia kurzusának oktatója akciókutatást végzett a módszer se¬
 gítségével, amelynek célja az volt, hogy feltárja az egészségügyi szolgáltatásokhoz
 való hozzáférés egyenlőtlenségét nemek, etnikai hovatartozás, szociókonómiai hát¬
 tér (főleg legmagasabb iskolai végzettség és lakókörnyezet) alapján. Az akciókutatás
 jellegéből fakadóan a kutató része volt a pedagógiai és kutatási folyamatnak, és Freire
 (1972) kritikaitudatossag-, empowerment- és reflektiv tudaskonstrukcidjanak el¬
 vén részvételi fotóhang-foglalkozásokat tartott. A hallgatók (n-334) a témával kap¬
 csolatban fényképeket készítettek, amelyekhez szöveget írtak. Történetkonstruálás
 közben a hallgatók a számukra legfontosabb momentumra fűzték fel az elbeszélé¬
 süket, amelyben személyes életepizódokat jelenítettek meg. A folyamatot interjú¬
 felvétel és fókuszcsoportos vita követte, amelyben a hallgatók kritikai reflexiókat
 artikuláltak a sebezhető csoportok életkörülményeiről és ellátásuk hiányosságai¬
 ról. A folyamatban a különböző szocioökonómiai hátterű diákok közelebb kerültek
 egymáshoz, és együtt fogalmaztak meg cselekvési terveket (Obuaku-Igwe, 2021).
 A fotóhangprojekt interkulturális megközelítésű és transzformatív hatású tanulási
 folyamat volt, ugyanis a hallgatók attitűdváltozáson mentek keresztül. A történe¬
 teken és a párbeszédeken keresztül feltárultak a probléma részletei, ami a kutatást
 jelentősen előrevitte.
 
Átmenetet képez a fotóhang és az interjúzás módszere között a PEI (Photo¬
 Elicitation Interview), amelyet kamaszok kikérdezésére használt Pabian és Erreygers
 (2019). A kutatók az online zaklatás gyakoriságának és formáinak feltárására vál¬
 lalkoztak, azonban észrevették, hogy az egyéni interjú során a kamaszoknak ne¬
 hezére esett feleleveníteni a zaklatással kapcsolatos hétköznapi életeseményeket.
 A kutatók tudatosan kerülték az adatfelvételnél a ftókuszcsoportos interjút, mivel az
 életkori sajátosságokból fakadó megfelelési kényszer torzította volna az adataikat.
 A PEI olyan részvételi narratív kutatási módszer, amelyben a kutató vagy az inter¬
 júalany által készített fotó képezi az egyéni interjú kiindulási pontját. A módszer
 kidolgozásában a kutatók figyelembe vették azt is, hogy kutatási alanyaik, a 13-14
 éves belga tanulók (n=34) kortársakkal folytatott online interakcióiban domináns
 a képekkel történő kommunikáció. A célcsoport szinte csak olyan közösségimédia¬
 platformokon van jelen, ahol az önmegjelenítést és az üzenetváltásokat a töredé¬
 kes jelleg határozza meg: kevés írott szöveggel és annál több hangüzenettel, emo¬
 tikonnal, mnémmel kommunikálnak a kamaszok. A tanulóknak öt napon keresztül
 napi három képet kellett kiválasztani a kutatáshoz, amely lehetett képernyőfotó is.
 A kutatók nem határozták meg annak tartalmát, egyetlen kikötésük az volt, hogy a
 kamaszoknak a társaikkal történő interakcióikat kellett dokumentálniuk. A tanu¬
 lók a képeket csak a társuk beleegyezésével készíthették el, mint ahogy ők is csak
 informált beleegyezéssel vehettek részt a kutatásban. Az öt nap elteltével a kutatók
 félig strukturált interjút vettek fel a tanulókkal, akiknek a képek alapján kellett el¬